Gør op med 10. klasse, som vi kender den i dag.
Den skal i stedet være et fleksibelt overgangstilbud, der leder frem mod især erhvervsuddannelserne. Med individuelle forløb med skoleelementer såsom dansk og matematik - samt praktiske elementer såsom virksomhedspraktik.
Det mener organisationerne DI, Dansk Metal og KL, som i tirsdagens Berlingske lægger deres forslag til en ny 10. klasses-model frem i en fælles kronik.
Målet er at gøre flere unge afklarede og fagligt klar og dermed mindske frafald og omvalg på ungdomsuddannelserne.
- Vi lægger op til et forløb på helt op til to år. Hvis vi reserverer det forløb til de unge, der har behovet, så vil det kunne lade sig at gøre, uden at det koster ekstra penge, siger Karsten Dybvad, administrerende direktør i DI, til Berlingske.
- Det kræver politisk mod at gøre op med den 10. klasse, vi kender i dag, men det er helt afgørende for at få flere igennem ungdomsuddannelserne, tilføjer han.
KL-formand Erik Nielsen (S) håber, at politikerne på Christiansborg vil lytte til de anbefalinger, som de tre organisationer fremsætter i deres Berlingske-kronik.
- Vi kommer med et forslag, der er udgiftsneutralt, ved at vi får flere unge i gang med den rigtige uddannelse fra start og mindsker frafaldet på erhvervsuddannelserne. Med det her kan vi genindføre respekten for håndens arbejde, siger han til avisen.
Nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at frafaldet på erhvervsuddannelserne er så tårnhøjt, at stort set hver anden elev dropper ud.
Omkring 58.000 unge begynder på en erhvervsuddannelse om året, men hvor frafaldet på de gymnasiale uddannelser er 13 procent, så ligger tallet på erhvervsuddannelserne helt oppe på 48 procent.
Et reformudspil af erhvervsskolerne, som regeringen forventes at fremlægge i løbet af de næste par uger, skal rette op på det store frafald.
/ritzau/