Regeringens blæser til kamp mod overvægt med en hundefløjte, som ingen kan høre. Fødevarefabrikkerne og detailhandelen siger nemlig allerede nu, at de stort set ikke regner med at bruge regeringens nye ernæringsmærke. Ernæringsmærket skulle egentlig lanceres i denne måned, men lanceringen er nu rykket til april. Mærket angiver om, man skal spise mest , mindre eller mindst af en bestemt fødevare – altså hvor sund den er.
Fødevareproducenterne tror ikke, at de vil bruge mærket ret meget.
»Du får da ikke os til at skrive på varen, at man ikke skal spise den,« siger branchedirektør Ole Linnet Juul fra Fødevare Industrien.
Det er nemlig et EU-krav, at det skal være frivilligt, om man vil bruge ernæringsmærket. Og når regeringen kun regner med at bruge tre millioner kroner på at lancere mærket, er ernæringsmærket hurtigt glemt blandt forbrugerne.
»Vi tror ikke på et rent dansk mærke. Mange fødevarer bliver solgt i hele Europa. Derfor skal der mærker fra hvert land på hver vare. Det ville gøre dem uoverskuelige. Hvis regeringen vil gøre noget ved overvægt, bør de informere om sund kost og motion,« siger chefkonsulent Lone Rasmussen fra Danske Erhverv, hvor detailhandelen er organiseret.
Det er nemlig før forsøgt med et mærke for sunde fødevarer i Danmark. Den tidligere regering lancerede et S-mærke for »Det Sunde Valg.« Det blev så stort et flop, at det i dag er pillet af stort set alle varer. Forbrugerne anede ikke, hvad mærket betød.
»Det er en nem løsning for regeringen, der nu kan sige, at de gør noget ved fedme uden at gøre noget. Det er ren vasken hænder,« siger den tidligere formand for foreningen Kliniske Diætister, Cecilia Arendal.
Sund mand og motion
Hvis man for alvor vil gøre noget ved den stigende overvægt i Danmark, hvor 1,3 millioner er overvægtigte og 400.000 i svær grad, så burde man banke simple kostråd ind i knolden på danskerne: Spis sundt, varieret og bevæg dig 30 minutter hver dag.
Inden den nye forbrugerminister Carina Christensen (K) overhovedet har sendt sit nye ernæringsmærke på gaden rejser hun tvivl om dets værdi i et interview med Nyhedsavisen.
»Jeg tror, at vi kommer til at se flest, der bruger spis mest mærket. Der er nok ikke ret mange virksomheder, der vil opfordre til at spise mindst af deres egne varer,« siger hun.
Forbrugerrådet tror dog på mærket, men opfordrer ministeren til en massiv kampagne.