Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Skal amerikanere rejse hele vejen til Danmark, skal der være en direkte flyrute. Dem er der kommet en del af de seneste år - fra store amerikanske byer til Københavns Lufthavn, og flere er nu på vej. Det kan tydeligt ses i turiststatistikken, hvor antallet af amerikanere, der besøger Danmarks hovedstad, er markant stigende.
Siden 2013 og frem til nu er der åbnet adskillige nye, direkte ruter fra USA til København, bl.a. fra San Francisco, Los Angeles, Las Vegas, Orlando, Fort Lauderdale og New York, og der er ruter på vej fra Boston og Miami.
I første halvår af 2012 var der 152.000 amerikanske overnatninger i hovedstaden, og det tal er steget betydeligt siden da. I løbet af de første seks måneder af i år har hotellerne i København til sammenligning solgt 204.000 overnatninger til amerikanere. I forhold til den generelle vækst i antallet af udenlandske turister i København, er de amerikanske besøg steget særlig markant i år. Tallet dækker kun over overnatninger på hoteller mm. og medregner ikke alternative overnatningsformer som eksempelvis Airbnb.
"Det er nogle store spillere, vi er oppe i mod på den globale bane i forhold til konkurrencen om turister fra de store markeder i USA og Asien. Med en fælles indsats gennem ruteudviklingsprogrammet Global Connected har Danmark åbnet døren til nye og strategisk vigtige markeder i bl.a. USA og Kina med direkte ruter til København," siger Signe Jungersted, Director of Development hos Wonderful Copenhagen.
Rammer amerikanerne på Facebook
"Der går ofte lidt tid, inden nye ruter finder ordentligt fodfæste på markedet. Ruterne fra USA er ved at være etableret og komme i gang, og det er bl.a. det, vi begynder at se i statistikkerne over besøg fra USA," siger Signe Jungersted og fortsætter.
"I regi af Global Connected kører vi i stigende grad målrettede destinationskampagner på sociale medier - i USA senest på Facebook, hvor vi specifikt rammer vores segment i de amerikanske byer, der har direkte flyruter til Danmark. Her kan vi tydeligt se, hvad brugerne interesserer sig for i forhold til København og Danmark som rejsemål. De klikker særligt på historier om vores cykelkultur, vores nordiske gastronomi og den grønne, bæredygtige by, hvor man eksempelvis kan bade i rent vand i havnen," siger Signe Jungersted.
De direkte flyruter er samtidig godt nyt for erhvervsturismen, herunder videnkongresserne. Her er det helt afgørende, hvis en by som København skal konkurrere på verdensplan, at de flere tusinde deltagere, de store kongresser ofte har, kan flyve direkte her til.
"Når vi laver officielle bud for København for at vinde værtskabet af møder og store, internationale kongresser fra USA, har direkte flyruter stor betydning. De virksomheder og organisationer, som afholder møderne og kongresserne, lægger meget vægt på, at deltagerne skal kunne flyve direkte til værtsbyen fra mange forskellige amerikanske byer. Derfor styrker et stærkere amerikansk rutenet både København og Danmark i konkurrencen om de attraktive møde- og kongresværtskaber," siger Signe Jungersted.
Kontakt:
Emil Spangenberg, Director of Communication, Wonderful Copenhagen, mobil 5128 7181
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.