En syv år lang research og hundredvis af interviews har resulteret i bogen "The Disappearing Act: The Impossible Case Of MH370" fra forlaget HarperCollins. Den er skrevet af den respekterede kvindelige journalist, Florence de Changy, som udover at være fly-ekspert også har boet mange år i Sydøstasien, hvor hun har arbejdet for flere store aviser.
Hun påstår, at flyet er blevet skudt ned på vejen fra Kuala Lumpur og til Beijing og ikke, som det officielt forlyder, at kaptajnen med vilje tog en kurs ud over havet og lod det styrte ned.
Flyet er i øvrigt aldrig blevet fundet - kun nogle få vragdele er blevet skyllet op på hhv. Australien og Vestafrikas kyst. Flyet fra det statslige malaysiske luftfartsselskab styrtede ned med 239 passagerer og besætningsmedlemmer om bord den 8. marts 2014.
Men hvorfor skulle det skydes ned så? Ifølge forfatteren er der flere mulige scenarier, men hun er ikke et sekund i tvivl om, at hele tragedien med vilje er blevet sløret og løjet om fra flere officielle instanser af. Det siger hun i et eksklusivt interview med avisen The Sun.
Boeing-777-flyet siges at have taget en dramatisk U-vending i luften og fortsat ud over det Indiske Ocean mindre end en time efter, det var lettet fra Kuala Lumpur. Men ifølge Florence, så fortsatte flyet i mindst 80 minutter endnu og forsvandt så over det nordlige Vietnam over det kinesiske farvand.
Hun påstår, at det blev skudt ned af enten jagerfly, et missil eller nogle nye laserstyrede våben, som netop på det tidspunkt blev foretaget en del test af i det område af den kinesiske flåde.
Og hun mener, at de officielle forklaringer udelukkende skal lægge låg på en international skandale uden lige. Hun mener grunden til nedskydningen ikke nødvendigvis var et uheld, men helt bevidst, da flyet havde en last om bord, som ikke måtte falde i hænderne på nogen.
Hun underbygger sin tese med flere samtaler og udskrifter fra flyledere og kontroltårnet i Ho Chi Minh City i Vietnam. Her skulle der efter sigende have været kontaktet og bedt om at lande straks, og kaptajnen på MH370 skulle have svaret, at de ville søge om en landingstilladelse, som de fik. Umiddelbart efter lød der et opkald fra myndigheder i Kuala Lumpur, som bekymrende spurgte: - Hvad er det med MH370, hvorfor skal det lande? Herefter er resten af samtalen forsvundet.
I de officielle rapporter var der ingen kontakt med flyet, siden det lettede, og kaptajnen er sidenhen blevet holdt ansvarlig for med vilje at styrte flyet i haven, da han var suicidal.
- Der er intet her, som passer ind nogle steder, fortæller Florence, som også via aktindsigt i to amerikanske radarflys rapporter har noteret, at begge disse havde radiokontakt med ulykkesflyet og ingen panik var at spore om bord.
Klokken 02.43 kom der så et nødkald – et såkaldt Mayday fra flyet, at det var ved at disintegrere og de ville nødlande. Det har heller ikke været fremme, men lydoptagelsen ligger stadig på en taiwanesisk hjemmeside.
Udover teorien med en suicidal pilot har der også været gisnet om lynnedslag, pludselig kabinetryk-mangel, som efterlod alle bevidstløse og en last, som gik i brand.
Og netop lasten er det mistænkelige ved hele ulykken, understreger forfatteren.
Flyet havde været brugt til - ifølge dets papirer - fragtning af tonsvis af mangoer og mangotræer. Men ifølge Florence er det et udbredt trick at kalde lasten for det, når der er mere dunkle ting om bord.
- Der står i cargo-papirerne at det indeholdt 4.5 tons mango-træer og frugter, hvilket er en helt absurd stor mængde af sådanne. Og i øvrigt havde flyet den seneste måned ifølge papirerne transporteret et sådan antal hver gang, det fløj, og det giver heller ingen mening, siger hun.
Den største transitlufthavn for illegale varer mellem Afrika og Østasien er Kuala Lumpur. Og mangoerne kunne have været et dække for alle mulige illegale varer såsom næsehorns horn og elfenben. Endnu mærkeligere var oplysningerne om 2.5 tons små elektriske varer som litiumbatterier, walkie-talkies og opladere.
- Disse varer ville fylde langt mere, end et fly ville kunne indeholde, hvis de tilsammen vejede så meget, påstår Florence, som også undrer sig over, at lasten ifølge papirerne aldrig blevet scannet eller røntgenfotograferet.
Folk fra andre cargo-firmaer i verden udtaler, at de aldrig - som i aldrig nogensinde - ville flyve med en last, som ikke var blevet undersøgt eller scannet først.
- Grunden til den manglende scanning af lasten lyder, at det var for kompliceret at scanne. Hvordan kan opladere og walkie-talkies være komplicerede at scanne, spørger forfatteren. Ydermere blev hele lasten eskorteret af bevæbnet politi fra lageret til lufthavnen, og det er heller ikke just normalt.
Florence mener, at flyet blev tvunget til at lande i Vietnam på grund af dets last. En slags konfiskation af lasten ventede i lufthavnen i Vietnam. Herefter skulle flyet have fortsat videre mod Beijing. Men nogle ønskede ikke at få lasten konfiskeret. Måske nogle så højt oppe i hierakiet, at de kunne få flyet skudt ned og forsvinde for evigt.
- Piloten var en god og reel fyr. Lidt af en Charlatan og meget populær hos sine kvindelige ansatte, men på ingen måde selvmordstruet og en meget skarp og handlekraftig mand. Hans ære og de mange menneskers liv om bord MH370 fortjener at få opklaret, hvad der virkelig gik galt, siger Florence de Changy.