Flere børn, der tidligere hørte til Sct. Hans Skole, skal nu skrives ind på Risingskolen. Og omvendt.
Og en række børn tilhørende Kragsbjergskolen skal fremover begynde i børnehaveklassen på Munkebjergskolen.
Sådan lyder i hvert fald det forslag, politikerne på et ekstraordinært møde i Børn- og Ungeudvalget i dag skal sige ja eller nej til.
Mødet er indkaldt nu for at sikre, at en eventuel godkendelse af de ændrede skoledistrikter rent praktisk kan nå at føres ud i livet allerede fra det kommende skoleår, der begynder 1. august 2007. Og anledningen:
»Vi vil sikre den bedst mulige integration ved at sørge for, at tosprogede og danske elever mødes og ikke går på hver deres skole,« forklarer rådmanden på børn- og ungeområdet, Jane Jegind (V).
Jegind klar over risiko
Med forslaget bliver Kragsbjergskolens og Risingskolens henholdsvis 85 og 50 procent store andel af tosprogede elever reduceret, mens Sct. Hans Skole og Munkebjergskolen får øget deres fem-seks procent.
Distriktsændringen får ingen konsekvenser for de elever, der allerede er optaget på de forskellige skoler.
Forslaget vækker imidlertid ikke begejstring hos Munkebjergskolen, der i et høringssvar skriver, at ændringerne sandsynligvis vil medføre yderligere søgning til privatskolerne.
»Vi mener, at det vil hæmme integrationen, for ingen kan vel være i tvivl om, at det vil være ressourcestærke forældre, der flytter deres børn til andre skoler,« lyder holdningen.
»Det er klart, at vi hele tiden løber en risiko,« svarer Jane Jegind.
»Men det skal ikke forhindre os i at gøre en indsats for integrationen. Og jeg er sikker på, at mange forældre er velvillige til at bidrage. Forandring er svær, men det er værre at gøre ingenting,« mener hun.
Alle skoler skal med
Munkebjergskolen giver desuden udtryk for, at det fremstår, som om de alene »skal løse Kragsbjergskolens problem. Der skal inddrages flere skoler end de fire, der er nævnt«.
Og det bliver der, siger Jane Jegind.
»Det her er første skridt af mange, og det er min klare overbevisning, at alle skoler på sigt skal deltage i processen. Ingen tvivl om det. Men vi er nødt til at gøre noget nu,« siger hun og understreger, at ændringerne af skoledistrikterne også skal ses i sammenhæng med en række andre integrationstiltag på skoleområdet.
Loft på tosprogede elever
Blandt dem er idéen om at sætte et 18 procents loft over, hvor mange tosprogede elever der må være på hver skole.
Det forslag kan imidlertid ikke behandles på dagens udvalgsmøde, da Undervisningsministeriet stadig ikke har svaret skriftligt på, om loven tillader en sådan grænse. Svaret ventes dog inden for få dage.