Alle danskere kommer til at betale, når detailhandlen skal til at betale reklameskat.
Priserne på dagligvarer som mælk, oksekød og appelsinjuice kommer til at stige, når regeringens skat på reklametryksager bliver indført næste år, det skriver Børsen.
På baggrund af beregninger fra konsulentvirksomheden Copenhagen Economics har avisen lavet en analyse af, hvad skatten vil betyde for forbrugerpriserne.
"Overført til danske forhold vil en afgift som foreslået på 400 mio. kr. betyde, at prisen på fødevarer i Danmark kan stige med op til 5-6 pct. Det vil betyde en merudgift for en dansk børnefamilie på omkring 2500-3000 kr. om året," lyder analysen ifølge Børsen.
Dermed er der altså udsigt til, at de danske forbrugerpriser, som i forvejen ligger langt over gennemsnittet i EU, skal længere op.
I regeringen begrunder skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) skatten med, at den vil gavne miljøet, fordi den ventes at lægge en dæmper på omfanget af reklametryksager. Samtidig vil den tilføre statskassen flere penge. Det skriver epn.dk.
Kilde: EPN.dk