Det danske Forsvar har bare ikke held med sine helikoptere.
Det er nemlig ikke kun Flyvevåbnets splinternye helikoptere EH101, der er forfulgt af problemer.
Seks af Søværnets i alt otte Lynx-helikoptere virker heller ikke for tiden, hvilket blandt andet betyder, at inspektionsskibet Thetis for nyligt blev sendt af sted til Afrika for at jage pirater uden en helikopter ombord.
»Det havde været rart at have en helikopter på Thetis. Den ville have åbnet op for nogle logistiske muligheder og betydet, at man under militære operationer havde haft et større overblik,« siger presseofficer ved Søværnets Operative Kommando Klaus Randrup Rasmussen.
»Men i den aktuelle situation har vi simpelthen ikke en helikopter til rådighed, som vi kan sende af sted,« siger Klaus Randrup Rasmussen.
De to eneste Lynx-helikoptere, der kan flyve, er med på de inspektionsskibe, der konstant befinder sig i Nordatlanten. Og her er de absolut nødvendige for besætningerne i tilfælde af sygdom eller redningsopgaver. Derfor må Thetis, der er sendt til farvandet øst for Afrika for at beskytte FN s nødhjælpsskibe mod piratangreb, undvære en Lynx.
Mangel på mekanikere
Det er mangel på reservedele og ikke mindst mekanikere hos Forsvarets Materieltjeneste, der binder de seks Lynx-helikoptere såvel som de otte nye EH101 til jorden.Forsvaret er normeret til at have 616 fly- og helikoptermekanikere, men for tiden er man helt nede på 525.
»Vi mangler altså 91 mekanikere, og det kan mærkes på alle dele af Flyvevåbnet - lige fra transportfly og jagerfly til helikoptere,« siger Frank Dalbram, kaptajn i Flyvevåbnet. Forsvaret har betalt tre milliarder kroner for 14 nye EH101-helikoptere, hvoraf de seks for tiden er udlånt til den britiske hær. De resterende otte har været ramt af så mange fejl, at de kun har været til rådighed for Forsvaret i 30 procent af tiden. Og i sidste uge betød en motorfejl, at alle helikopterne fik øjeblikkeligt flyveforbud.
Derfor består redningsberedskabet fortsat udelukkende af de 40 år gamle og pensionsmodne Sikorsky-helikoptere, hvoraf kun fem ud af seks er til rådighed. Den sidste er såmænd - på værksted.
Forsvarets tre milliarder kroner dyre helikoptere EH-101 er så fyldt med fejl, at de er på værksted i 70 procent af tiden.
Og det er langt fra den eneste uheldige investering de seneste år ..
Foruden EH101 tæller fiaskoerne blandt andet spionflyet Tårnfalken og radarsystemet Ocean Eye.
Rigsrevisionen
skal nu undersøge det omstridte helikopterkøb og er desuden i gang med
at kulegrave Forsvarets kommende køb af nye jagerfly.