Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Individuel og intensiv matematikundervisning med fokus på matematikforståelse rykker både de lavt-præsterende højt-præsterende elever markant. Det viser et stort forskningsprojekt, der er gennemført af Professionshøjskolen Metropol og DPU/AU med støtte fra Egmont Fonden.
Projektet fandt sted på 41 skoler, hvor specialuddannede lærere stod for den individuelle undervisning af 281 elever i 48 lektioner over en periode på 12 uger. Disse elever var udvalgt blandt 2363 elever på baggrund af en TMTM-test. Projektet dokumenterer en markant positiv effekt for interventionselever vurderet i forhold til eleverne i kontrolgruppen.
"De elever, der har modtaget ekstra matematikundervisning i projektet, klarer sig efterfølgende signifikant bedre i forhold til kontrolgruppen i projektet. Effekten er tydeligst for de højtpræsterende elever, men også de lavt-præsterende elever har stor gavn af indsatsen", siger projektlederen for TMTM, lektor Pia Beck Tonnesen, fra Institut for Skole og Læring på Metropol.
Fokus på matematikforståelse
Den positive effekt understøttes af, at langt størstedelen af de deltagende TMTM-lærere vurderer, at interventionen har udviklet deres faglige kompetencer, og at eleverne har fået en mere positiv holdning til matematik. Det skyldes især, at matematikundervisning i TMTM-indsatsen foregår som en dialog mellem læreren og eleverne.
Når fokus er på matematikforståelse fremfor på træning af procedurer opnår både fagligt stærke og svage elever et større udbytte, forklarer matematiklærer på Katrinedalskolen i Vanløse Kristina Larsen, der har deltaget i projektet.
"Nu går jeg højere op i at bede eleverne om at forklare, hvordan de kommer frem til løsninger. På den måde bliver matematik i højere grad en måde at tænke på og et sprog end jagten på løsningen, og det øger forståelsen," forklarer Kristina Larsen.
Et oplagt bud på en dansk model for effektiv matematikindsats
Ifølge projektleder Pia Tonnesen var der allerede overvældende interesse, da projektet for to år siden blev iværksat, og der er nu kommuner, der henvender sig med henblik på implementering af TMTM på alle skoler. Det skyldtes især, at projektet er specifikt udviklet til den danske skole.
"Vi står med en TMTM-model, der har vist sig at rykke eleverne markant i matematik, og samtidig er den populær hos lærerne, fordi modellen umiddelbart er anvendelig deres undervisning. Projektet peger på, at vi faktisk kan løse væsentlige dele af matematik-udfordringerne," udtaler Pia Beck Tonnesen.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.