I Nashville bliver der en del flere countrymusik-fans fra Irland i april. For her indsætter det irske Aer Lingus sine nye Airbus A321XLR-fly i direkte flyvninger fra Dublin til countrymusikkens hovedstad.
Og samme måned flyver Iberia med sine nyerhvervede XLR fra hhv. Madrid til Washington. Iberia var de første til at flyve med den nye type fly, og det gjorde de fra Madrid til Boston allerede fra i november af.
Men hvad er der så specielt ved det nye fly?
Jo, det er det fly i verden, som volumenmæssigt kan flyve længst. Der er kun to sæderækker (og en midtergang), men alligevel, så har det en flyveradius på op til hele 8.700 km. Og det er ellers kun de såkaldte "wide-body-fly" med flere sæderækker og plads til flere hundrede passagerer, som kan magte dette.
Iberia var de første til at bestille Airbus' nye langdistancefly. Foto: Susana Vera/Reuters/Ritzau Scanpix
Disse fly sluger brændstof som en tørstig turist sluger øl i Nyhavn, og de skal også helst være fyldt godt op, før det kan svare sig at flyve med en sådan krabat.
Derfor er flyselskaberne mere varsomme med at afprøve nye oversøiske destinationer, da der simpelthen ikke er økonomi i det.
Nu kan de med dette mindre og meget brændstofvenlige fly afprøve flere destinationer mellem USA, Europa og Østen og disse kontinenters mindre byer.
Airbus har allerede modtaget flere hundrede ordrer på XLR (som står for Xtra Long Range).
Udover førnævnte flysselskaber, så har Air Canada, American Airlines, United, Qantas og flere andre skrevet sig op på ordelisten.
Sæderne er mere behagelige og lidt bredere end i kortdistanceflyene, men passagerer er generelt ligeglade med, om der to eller tre rækker sæder, når de flyver langt, viser undersøgelser. Foto: Susana Vera/Reuters/Ritzau Scanpix
Mindre langtrækkende fly er ikke en nyhed dog. Boeings 757 har i årevis også været i stand til at flyve langt (dog ikke +8.000 km.), men dette fly er ved at være gammelt, det stoppede med at blive produceret i 2004, så der er udskiftninger på vej, og her er Airbus' nye perle en kærkommen erstatning.