Folkene bag den populære smartphone-applikation Snapchat går nu nye veje for at tjene penge på sine mange millioner brugere.
Brugere i USA har siden mandag ikke blot kunnet sende korte billed- og videobeskeder til hinanden, men også overføre pengebeløb, som vi i Danmark kender fra tjenester som Mobilepay og Swipp.
Den nye funktion går under navnet Snapcash (hurtige penge, red.) og betyder, at man ved at koble sin Snapchat-konto op til sin bankkonto kan indtaste et dollarbeløb og overføre eller modtage penge fra sine kontakter på Snapchat.
For at tilbyde sine brugere den nye mulighed har Snapchat-bagmændene slået sig sammen med Square, der er et firma med speciale i mobile betalingsløsninger.
Snapchat stiller krav om, at de af brugerne, som ønsker at overføre penge, skal være over 18 år. Det udelukker fra begyndelsen over halvdelen af de eksisterende Snapchat-brugere, som er under 18 år.
Snapchat, der har base i Los Angeles, har en anslået værdi på mange milliarder dollar, men har indtil for nyligt ikke været god til at tjene penge på den populære app.
Men i sidste måned kunne brugere se de første reklamer glide over skærmen, når de fik beskeder fra venner. Et nødvendigt skridt, lyder det fra firmaet.
Introduktionen af reklamer kom kun få uger efter, at hundredtusindvis af Snapchat-billeder, der var sendt i fortrolighed mellem venner, var blevet opfanget af hackere og delt på internettet.
Ikke så få danske billeder af intetanende, letpåklædte unge var pludselig at finde på nettet, selv om hele idéen bag Snapchat er, at de billeder, man sender til hinanden, sletter sig selv efter få sekunder. Ifølge Snapchat skyldtes lækket ikke et sikkerhedsbrist på firmaets servere, men en fejl i en anden app - Snapsave - der kan gemme billeder sendt via Snapchat.
Det er endnu uvist, om det også bliver muligt for Snapchat-brugere i Europa at sende penge til hinanden fremover.
/ritzau/AFP
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.