Der er kommet rigtig godt gang i salget af rejser til de danske seniorer, og feriebudgettet er større end normalt.
Sådan lyder meldingen til Faglige Seniorers nyhedsbrev, der har talt med tre af de rejsebureauer, som traditionelt sender mange seniorer afsted på ferie; NILLES Rejser, Vitus Rejser og Bravo Tours.
De fortæller samstemmende, at salget er støt stigende. Ingen ketchup-effekt, men seniorerne er godt orienteret om Udenrigsministeriets farvekort, og ved hvilke områder i Norden og i Europa, der langsomt bliver mere og mere gul og dermed sikkert at rejse i.
- Seniorer har tydeligvis flere penge nu. Eller også sidder de bare lidt mere løst. De er så rejselystne, at der ikke er nogen, der prutter om prisen mere eller forsøger at spare 200 kroner, siger Sidsel Nordestgaard, kommunikationschef hos Bravo Tours.
- Vi oplever en gruppe, der VIL afsted nu. De skal bare “hjem” til Costa del Sol. Og så sælger vi rejser som aldrig før til sensommeren i august og september. Seniorerne ved godt, at verden bliver næsten normal igen 25. juni med det internationale coronapas, fortæller Sidsel Nordestgaard, men det er stadig rejser i Europa, der sælges. De oversøiske rejsemål er ikke kommet tilbage endnu hos Bravo Tours.
Hos Vitus Rejser er der også kommet meget mere gang i salget af rejser.
I de to sommermåneder juni og juli er det busrejserne i Danmark, der især sælger godt; Nordjylland, Bornholm, Vadehavet – og nu senest Sønderjylland på grund af sommerens fejring af 100 års jubilæet sidste år.
Miriam Bisgaard Christiansen, direktør hos NILLES Rejser, har bemærket interessen for corona-forholdene på rejsedestinationerne, men oplever også en ekstrem stigning i salget af eneværelser på de danske rejsemål.
- Her i juni og juli sælger vi primært busrejser til Danmark, og her er eneværelserne blevet revet væk. Vi har afgange, hvor der er solgt flere eneværelser end dobbeltværelser. Det er meget usædvanligt, fortæller Miriam Bisgaard Christiansen, og forklarer det med, at singlerne har været ekstra sårbare i lang tid, og nu vil de så ud og rejse.
- Og så har singlerne bare været hurtige til at bestille, og på den måde fået bestilt værelserne først.
Hos Vitus Rejser mærker man også stor interesse for rejser i Danmark.
- Fordi det fortrinsvis er Danmark, vi sælger nu, er det kortere ferier, vi sælger. Fem dages ture, men til gengæld er det tydeligt, at kunderne gerne vil forkæle sig selv lidt mere. De tilkøber havudsigt, altan og den slags ting, fortæller Signe Bonde Poulsen, marketingschef hos Vitus Rejser.
NILLES Rejser mærker især, at kunderne gerne køber lidt dyrere rejser end normalt.
- Det skal ikke være så billigt, billigt, billigt lige nu. Seniorerne køber vores lidt dyrere krydstogter i Danmark, og senest sælger en 5 dages tur “Som grever og baroner i kongeriget Danmark” med vægt på gode hoteller og godt mad til 8.500 kroner, rigtig godt. For et år siden var det helt utænkeligt, at det kunne sælges. Men det kan det nu. Seniorerne vil gerne være lidt gode ved sig selv efter de er blevet vaccineret og kan rejse igen; også selv om det kun er i Danmark eller i vores nabolande, siger direktør Miriam Bisgaard Christiansen til Faglige Seniorers nyhedsbrev.