Henvendelser fra seere, der ikke kan høre, hvad der bliver sagt i fjernsynet, eller som konstant må sidde med fjernbetjeningen for at skrue op eller ned på grund af et skiftende lydniveau.
Det har i årevis været en del af den klagebunke, som lytternes og seernes redaktør i DR Jacob Mollerup modtager. Det skriver Kristeligt Dagblad.
Klagerne kommer overvejende fra den ældre del af befolkningen, men der er også seere og lyttere i 30-40-årsalderen, der skriver til Jacob Mollerup, som alene sidste år modtog 345 klager over lyden i DR's programmer ud af 6828 kritiske henvendelser.
Utydelige stuudieværter
- Mange studieværter taler utydeligt og har ikke den præcise omhyggelige udtale, som gør, at budskabet når ud. Et andet problem er en forkærlighed for lydeffekter, herunder underlægningsmusik. Der er rigtig mange mennesker, der bliver ganske generede i forhold til at høre, hvad der bliver sagt, når der bruges for mange af disse effekter. Samtidig har der i perioder været problemer med dramaproduktioner, som er lavet så realistisk både i dialog og på location, at det er gået ud over replikkernes forståelighed, siger Jacob Mollerup.
DR vil løse lydproblemerne med kampagnen "Lyden er vigtig", der ventes sat i gang til oktober. Ambitionen er at genoprette en lydkultur, som er forsvundet de seneste tredive år, lyder det fra Lars Trudsø, der er projektleder på kampagnen.
DR vil forbedre lyden for alle tv-udsendelser med udgangspunkt i de tre kategorier, som de fleste klager tager afsæt i.
Svingende lydniveau
For det første, at lydniveauet i det samme program, men også mellem forskellige programmer, svinger for meget. For det andet, at der mumles for meget i både nyhedsudsendelser og dramaserier, og sidst, at der er for høj baggrundslyd i form af eksempelvis musik, når værter eller skuespillere taler.
Som et led i forbedringen af lyden vil DR gøre medarbejderne mere opmærksomme på, at der blandt andet skal udvises større omhu, når stedet til optagelserne vælges, så man undgår støj. Samtidig vil DR sende flere medarbejdere på nye lydkurser, da mange lydfolk er blevet sparet væk.
Ældre Sagen kender problemet
De seneste 10-15 år har Ældre Sagen fået mange henvendelser fra medlemmer, der netop var utilfredse med lyden i fjernsynsprogrammer. Derfor hilser man det nye tiltag velkommen, fortæller kommunikationschef i Ældre Sagen Maria Luisa Højbjerg.
- Det er på tide, at DR tager det alvorligt. Vi har taget det op ad flere omgange og har forsøgt at skrive til DR mange gange uden at opleve, at der bliver taget tilstrækkeligt hånd om det, siger Maria Luisa Højbjerg.