Facebook kan andet end at underholde og holde netværket ved lige.
Nu kan man også se, hvornår folk er mest lykkelige. Det er en ny funktion, som folkene bag internettjenesten har taget i brug. Det skriver CNN.
Ved at analysere ord i brugernes statusopdateringer kan man måle, hvornår humøret stiger. Funktionen har i længere tid været i brug i USA, men udvides nu til også til at gælde en lang række andre lande.
Igennem erfaringer fra USA har Facebook-folkene fundet frem til, at folks humør stiger under helligdage. Men falder efter begivenheder som Michael Jacksons død eller naturkatastrofer.
Også sportsbegivenheder er noget, der er med til at afgøre, om der er en sur eller glad smiley i vores status. I USA er en begivenhed som Super Bowl noget, der virkelig kan bringe glæde frem i folks statusopdateringer, mens store nederlag sender barometret den anden vej.
Tjenesten er ikke nået til de danske facebookbrugere endnu, men man kan gå ind og kigge på, hvordan det ser ud i andre lande her.