Skrevet af Julie Jo Boding | jubo@avisen.dk
Vi har spejdet langt og længe efter de nye IC4-tog. Men nu – efter fire års forsinkelser – er de klar til at rulle fra perronen. I dag er pressen inviteret ombord på første tur fra Århus til Hobro.
Siden italienske AnsaldoBreda skulle have leveret de første af i alt 83 IC4-tog i april 2003, har leveringen af de nye tog udviklet sig til den største togforsinkelse i Danmarkshistorien.
Undervejs har både de elektroniske systemer og togets software tilsyneladende forsinket godkendelsen af togene.
Toget kan køre 200 kilometer i timen – men det kommer de ikke til foreløbig.
Den maksimale hastighed på de danske skinner er 180 kilometer i timen, og også IC4-togene skal sætte hastigheden ned til 80 – og nogle steder 40 – kilometer i timen, når varmen driller de slidte skinner.
Almindelige passagerer, der rejser mellem Århus og Aalborg, får formentlig lov at stige på de omdiskuterede tog i næste uge.
IC4-togene er ikke endelig godkendt, da de også skal testes til at køre gennem Storebæltstunnellen og i sammenkoblet trafik.
Der har derfor lange udsigter før, de sjællandske togpassagerer også får glæde af de nye tog – og der vil gå flere år, før alle 83 togsæt er leveret og køreklare til de danske skinner.