Mette Falkenbrink står tit op, når hun tisser. Det er hun begyndt på, efter hun på en fisketur stod og tænkte over, hvor besværligt det er at tisse med vaders på.
»Først skal man have sine vaders af, så joggingbukserne og de lange underbukser. Det giver en stor klump tøj ved fødderne, det er næsten umuligt at undgå at ramme det, når man tisser. Og så er der jo heller ikke så mange buske ved strandende, man kan sidde bag,« siger hun.
Den tanke blev begyndelsen til opfindelsen "Tisletten" (også kaldt "ligestillingsrøret") som betyder, at kvinder ikke behøver sidde på hug, når de ikke kan holde sig, men kan stå op og tisse ligesom mændene ved hjælp af en paptragt.
Men mere om det senere. For Mette Falkenbrink er langt fra den eneste dansker, der får lyse idéer. Faktisk bliver der flere og flere af dem. Teknologisk Institut, der hjælper opfindere med at realisere deres idéer, havde sidste år i oktober fået 2951 henvendelser fra folk, der gik og tumlede med en opfindelse. Det tal er i år steget med ti procent til 3253.
Ifølge Bente Duusgaard fra Teknologisk Institut skyldes det blandt andet en holdningsændring:
»For at Danmark skal være rustet til globaliseringen er der politisk og samfundsmæssigt megen fokus på innovationsområdet. Og fordi der er så megen debat om det, er det blevet mere acceptabelt at være opfinder. Hvor det tidligere blev betragtet som en smule odiøst, bliver opfindere nu betragtet som nogle, der bidrager med idéer, nye produkter og som kan skabe vækst i virksomheder. Erhvervslivet er klar over, at det er utroligt vigtigt at være innovativ,« siger hun.
Efter at Mette med Tisletten havde fået en idé med vaders på, kom der en tid, hvor Mette begyndte at eksperimentere med at tisse i en paptragt. Hver gang hun kom forbi en tankstation, bad hun om nogle af de paptragter, som bruges til at fylde olie på bilen. Efter en tur under saksen kunne opfindelsen placeres mellem lårene, og så kunne Mette lige pludselig stå op og tisse i stedet for at sidde på hug i et krat. Hun behøvede kun at hive bukserne en lille smule ned. Derfor kom sloganet også helt af sig selv: »Hvis du ikke vil vise rumpetten, så brug Tisletten.«
Forskningschef i Dansk Industri, Charlotte Rønhof, mener, det er positivt, at flere opfindere kommer ud over rampen med deres ideér:
»Det er vigtigt at have institutioner, der er modtagelige for disse mennesker, så idéerne ikke havner i skrivebordsskufferne. I en globaliseret verden er virksomhederne stadig mere afhængige af hurtigt at komme på markedet med nye produkter og ideer. Man kan ikke bare læne sig tilbage, fordi man har opfundet iPod?en, for der går ikke længe før andre kan lave noget, der er bedre. Derfor er der behov for hele tiden at være hurtigt ude med nye opfindelser.«
Efter Mette Falkenbrink havde tisset i et paprør i nogen tid, mødte hun en dag en fyr, som syntes, at idéen var alle tiders. Han skød penge i projektet, og så blev der ellers klippet og klistret. Det er nu blevet til "Tisletten". En lille pakke med et sammenfoldeligt engangs-paprør, kvindernes kan liste gennem tishullet, når de er på festival eller fisketur - og så er der også en vådserviet med i pakken, for Mette mener, det er vigtigt, at Tisletten har et feminint touch.
Ifølge Rasmus Offersen, opfinderkonsulent ved Teknologisk Institut, er en god opfinder en person, der har mange ideér, og som bliver ved og ved og ved trods modgang:
»Langt de fleste får ikke succes med første opfindelse. Men hvis man er heldig og bliver ved, kan det være, at man begynder at tjene penge. Og har man god idé er det ikke altid, at den er god i første version. Der skal man tænke, hvordan bliver jeg bedre. Hvad kan jeg gøre for at komme højere op.«
I mellemtiden håber Mette Falkenbrink på, at forhandlerne vil få øjnene op for, at kvinder vil stå op og tisse. Selv tisser hun over kors med veninderne og glæder sig til vinter, hvor de skal tisse deres navn i sneen, som hun siger. Mette lever i dag af sygedagpenge, men det bliver hun forhåbentlig ikke ved med:
»Mit højeste ønske er at blive millionøse på Tisletten.«
Læs mere om Tisletten på www.tislet.dk
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.