Mængden af breve er stærkt faldende, og det mærker de hos Julemærkefonden, der driver de fem julemærkehjem i Danmark.
Indtægterne fra salget af julemærker er næste halveret fra 26 millioner kroner i 2003 til 14 millioner i 2015, og derfor har fonden nu lanceret en app.
Den gør det muligt at sende julehilsner med virtuelle julemærker via sin telefon.
- I år bliver der nok sendt færre julekort end sidste år, og derfor var vi ret enige om, at vi var nødt til at prøve ideen af.
- Vi har undersøgt det, og danskerne vil faktisk gerne sende en julehilsen til deres venner og familie.
- Den er bare gået hen og blevet digital, og så må vi følge med, siger Hanne Nielsen, der er souschef for Julemærkefonden.
Et ark digitale julemærker koster 70 kroner, præcis som de fysiske, og appen holder styr på, hvor mange man har brugt.
Den er samtidig integreret med brugerens kontakter, så man nemt og hurtigt kan sende sin hilsen afsted.
I første omgang er appen kun tilgængelig på Apple-telefoner, men hensigten er også at lave en Android-version på sigt.
Spørgsmålet er så, om det digitale julemærke med tiden vil gøre papirjulemærket overflødig?
- I en eller anden form vil der fortsat være et fysisk julemærke lang tid fremover, men det er klart, at det bliver i et stadigt mindre omfang.
- Der er mange, der samler på det, men der er også dem, der aldrig får det brugt på et postkort. De bruger det i stedet kreativt til at lave til- og fra-kort eller andet håndarbejde.
- Og så er der jo dem, der bare køber det for at støtte julemærkehjemmene, siger Hanne Nielsen.
Og der er brug for støtten. Lige nu står 619 børn på venteliste til et ophold og et pusterum på et julemærkehjem.
- Det betyder, at de må vente op til et år på at få plads, og det er lang tid, når man er et barn mellem 7 og 14 år, der har behov for hjælp, siger Hanne Nielsen.
I takt med, at salget af julemærker er dalet, har Julemærkefonden også måttet finde andre indtægtskilder.
Det er blandt andet lykkedes at skaffe 18.000 julemærkevenner, der hver måned eller hvert år indbetaler et fast beløb.
Det første julemærke blev solgt tilbage i 1904. Ideen til mærket fik postassistent Einar Holbøll, der så det som en mulighed for at samle penge ind til børn med tuberkulose.
/ritzau/