For nylig meldte musikstreaming-tjenesten Tidal sig på markedet som en direkte konkurrent Spotify, Deezer og TDC-play. Til sommer bryder krigen så for alvor ud, når også Apple er klar med sin egen streamingtjeneste.
Eksperter er enige om, at krigen vil dreje sig om brugervenlighed, udbud, eksklusivitet og pris. Men hvad der i sidste ende vil gøre forskellen, er de dog usikre på.
- For nogle betyder lydkvalitet meget, men det er absolut ikke flertallet. Jeg hæfter mig dog ved, at folk gerne betaler mange penge for "Beats By Dre"-høretelefoner, der netop lanceres på lydkvaliteten, forklarer Rasmus Rex Pedersen, der forsker i nye økonomiske strukturer i musikbranchen på Roskilde Universitet, RUC.
Mindre optimistisk er David Guldager, der er digital trendekspert for TV2.
- Min kone er eksempelvis ligeglad med, om hun hører musik på anlæg, computer eller transistorradio. Lydkvaliteten er generelt blevet meget bedre, og det tror jeg er godt nok til de fleste, siger han.
Netop det at rapperen Dr. Dre ligger navn til høretelefonerne og det, at Tidal lanceres af en lang række kunstnere som Kanye West, Jay Z og Beyonce er de enige om, kan blive vigtigt i kampen om kunderne.
- Vi så jo alle de her kunstnere til lanceringen af Tidal, der skrev under på en eller anden kontrakt. Det fik en hel masse opmærksomhed, selv om ingen ved, hvad det vil betyde for brugerne, siger David Guldager.
På verdensplan betaler 28 millioner brugere for at streame musik. Her har Spotify den største andel med samlet 6 millioner betalende brugere.
- Spotify har jo en fordel, da de har den største andel af brugere. Det i sig selv er penge værd. Problemet er, at kun 25 procent af dem betaler for Spotify. Resten bruger det gratis, siger Rasmus Rex Pedersen.
Netop et opgør med de gratis brugere kan ifølge begge eksperter blive nødvendigt, når krigen bryder ud.
- Reklamerne og den dårligere lydkvalitet har ikke chikaneret Spotify-brugerne tilstrækkeligt til, at de vil betale for det. Det tror jeg, der vil blive lavet om på, siger David Guldager.
Det at have mange brugere er også det stærkeste kort, Apple har på hånden. iTunes har 200 millioner betalende brugere på verdensplan. Apple vil automatisk sørge for, at deres nye tjeneste vil ligge på alle deres produkter, så vejen til succes og dominans på markedet synes at være banet. Så nemt tror David Guldager dog ikke, at det bliver.
- De er jo kommet lidt sent ud på markedet, så de skal tilbyde folk en øget brugervenlighed, hvis de skal opnå succes med det her, vurderer han.
FAKTA: Det tilbyder streamingtjenesterne dig.
1. DEEZER er små i Danmark men har 5 millioner bruger verden over. Den fås i en gratis version og kan fås i en premium-version til 99 kroner. Deezer har også en radiofunktion, så du kan høre musik baseret på, hvilke kunstnere, du kan lide.
2. APPLE lancerer deres musiktjeneste til sommer. Prisen er endnu uvis, men den vil have unikt indhold, og så er Apple kendt for at gå meget op i design og brugervenlighed.
3. SPOTIFY er de største på markedet lige nu, men det er kommet i problemer, da blandt andet Taylor Swift ikke vil have sin musik på tjenesten. Kunstnerne er utilfredse med de lave procenter, der tilfalder dem i betaling. Spotify er gratis men koster 99 kroner i premium-version.
4. TIDAL (WIMP) tilbyder bedre lyd for en højere pris og satser også på unikt indhold. Både Tidal (og WiMP) benytter kendte musikere til at reklamere for sig. Tjenesten har ingen gratis version, men fås som standard for 10 dollar og 20 dollar for premium. Hvad den danske pris bliver er endnu uvist.
5. TDC-PLAY følger med et abonnement hos TDC. Lydkvaliteten er cirka den samme, og så slipper man for, at skulle logge ind på Facebook i modsætning til Spotify og Tidal.
Newspaq