Nu er også æblerne kopier

Traditionelle kopivarer som cd er og cigaretter er på vej ud af markedet, og bliver i stedet afløst af kopierede fødevarer som æbler, skinker og sodavand. Danmark er klar til kopistrømmen, siger Skat.

Mens falske Guccitasker, musik-cd er og cigaretter tidligere strømmede ind over Danmarks grænser i stor stil, er kopierede fødevarer nu på vej mod de danske forbrugere.

Danmark har hidtil været forskånet for kopierede Granny Smith-æbler eller falske Parma-skinker, men toldere fra flere europæiske lande har allerede stoppet forfalskninger af frugt, spiritus og sodavand ved grænsen. Og det har fået de danske skattemyndigheder til at se nærmere på de nye slags kopivarer, fortæller Trine Dancygier, leder af Skats særlige afdeling til bekæmpelse af kopivarer.

»Før var det meget luksusprodukter som tasker, tøj eller parfume, men nu er der mere spredning i kopiprodukterne blandt andet mobiltelefoner, reservedele til maskiner og især medicin og fødevarer. Og da andre EU-lande allerede har konfiskeret kopierede fødevarer, holder vi ekstra meget øje med det område,« siger Trine Dancygier.

På EU-plan har tolderne i 2005 konfiskeret mere end fem millioner fødevarer, og det er en stigning på 20 procent i forhold til året før. Det skyldes blandt andet et stort parti falsk vodka i Tyskland, mens Holland har haft problemer med æbler, der kom ind i landet under falsk varenavn. Og de nye kopivarer giver helt andre problemer end falske tasker og ure.

»Forfalskede fødevarer kan være farlige at spise, fordi man ikke ved, hvad de indeholder. Det betyder en sundhedsmæssig risiko for forbrugerne, og derfor har vi tæt kontakt til de firmaer, der producerer den originale vare. Men kopisterne er blevet så dygtige, at selv fagfolk kan have svært ved at se forskel på de originale og kopierede varer,« siger Trine Dancygier.

Selvom de kopierede fødevarer endnu ikke er set ved Danmarks grænser, er det kun et spørgsmål om tid, siger Sture Rygaard, formand Dansk Forening til Bekæmpelse af Produktpirateri.

»Selvfølgelig kommer det også til Danmark, der lige som andre lande har forbrugere, der i stigende grad efterspørger stærke brands også inden for fødevarer. Det er et område, hvor forbrugerne vil betale mere for de gode mærker, og det tiltrækker naturligvis kopister til markedet,« siger Sture Rygaard.

I Danmark er der i årets første 11 måneder konfiskeret kopivarer for 59 millioner kroner.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.