Efter flere års stilstand stryger salget af elbiler i vejret. Og i fremtiden bliver det langt lettere at køre elbil.
Inden for fem år bliver antallet af ladestandere femdoblet, og det bliver langt mere enkelt for forbrugeren at tanke strøm og betale for den.
Alle de store aktører i branchen har netop indgået en aftale, der gør det markant lettere at oplade sin elbil i det offentlige rum. Uden køer, hvad enten man er i byerne, på landet eller langs motorvejsnettet.
Det bebuder Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
- Vi ved, at det er afgørende for valget om at købe en elbil, at det skal være let. Denne aftale sikrer meget mere ladeinfrastruktur i hele landet, og forbrugerne kan nemt oplade ved alle ladestandere uanset kundeforhold, siger hun.
Aftalen mellem ni operatører dækker 95 procent af lademarkedet herhjemme og er åben for, at flere operatører går med.
Der er nu cirka 4000 ladestandere i Danmark, og der forventes inden nytår at være opsat i alt 5500. Branchen har som ambition, at der i 2025 er 23.000 ladere over hele landet.
1000 af dem bliver lynladere, 2000 hurtigladere og 20.000 normalladere. 100 af lynladerne målrettes områder uden mange elbiler, det vil sige uden for de store byer og ikke langs motorveje.
- Vi forpligter hinanden på, at der er ladestandere nok i forhold til udviklingen i antallet af elbiler. Og man skal altid kunne betale for ad hoc-opladning med kreditkort gennem en app, siger Lærke Flader.
Med i aftalen er operatørerne Aura Energi, Clever, Eon, EVBox, Flexcharge, Ionity, Sargo, Spirii og Zapp Mobility. Desuden er eksperter fra DTU, Danmarks Tekniske Universitet, med samt dagligvarekæden Lidl.
Aftalen støttes af FDM, bilejernes interesseorganisation for over 250.000 husstande.
- Det er glædeligt, at branchen nu fjerner barrierer og gør det nemmere at være elbilist med mange flere ladestandere og nem og åben adgang til ladenetværket, siger chefkonsulent i FDM Ilyas Dogru.
Alle ni operatører tilmelder sig samme it-platform. Dermed kan man se andre firmaers ladestandere i et bestemt område på sin egen operatørs app. Og betalingen bliver nemmere end i dag.
- Man skal ikke til at sætte sig ind i et kæmpestort marked. Vi får flere ladestandere, det bliver mere enkelt, og der bliver mere konkurrence, opsummerer Lærke Flader.
Fakta om elbiler og ladestandere
* Der var i Danmark 61.600 elbiler og opladningshybrider ved udgangen af 2020. Godt halvdelen er rene elbiler.
* Den samlede danske flåde af personbiler er cirka 2,4 millioner. Dermed udgør elbiler og hybridbiler omkring 2,5 procent.
* Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget en plan om en million elbiler i 2030.
* Danmark har i dag cirka 4000 ladestandere til elbiler. Inden udgangen af 2021 forventes der at være 5500.
* Branchen har netop indgået en aftale med en ambition om, at der er opsat 23.000 ladestandere i 2025.
* 1000 af dem bliver lynladere, hvoraf 100 placeres i områder uden for store byer og ikke ved motorveje. Hertil kommer 2000 hurtigladere og 20.000 normalladere.
* Bag aftalen står ni operatører: Aura Energi, Clever, Eon, EVBox, Flexcharge, Ionity, Sargo, Spirii og Zapp Mobility samt eksperter fra DTU. Også dagligvarekæden Lidl er med.
Så lang tid tager det at oplade en ebil
Forskellige typer opladere med udgangspunkt i en elbil med et batteri på 100 kWh og en rækkevidde på 500-600 km, afhængig af kørslen:
* LYNLADER, 150 kW:
30 minutter giver et 80 procent opladet batteri – typisk ved motorvejen. Ofte kan man nøjes med at oplade til 150 km. Det tager 10 minutter.
* HURTIGLADER, 50 kW:
1,5 time giver et 80 procent opladet batteri – typisk ved indkøbscentre eller andre steder, hvor man parkerer 1-2 timer.
* NORMALLADER, 11 kW:
9 timer giver et 100 procent opladet batteri – typisk hjemme eller på arbejdspladsen.
* Lynladere og hurtigladere lader op til 80 procent af batteriet - derefter reduceres effekten. Derfor angives her kun tiden til 80 procents opladning.
* Man lader yderst sjældent sit batteri fuldt op på en lynlader eller hurtiglader.
Kilde: Dansk Elbil Alliance