Snart bliver det væsentligt dyrere at se verdens bedste fodboldspillere Lionel Messi, Cristiano Ronaldo og Zlatan Ibrahimovic spille Champions League-kampe.
I hvert fald hvis du ser kampene på en smartphone, tablet eller smart-tv via streamingtjenesten Viaplay.
Fra og med den 10. februar øger MTG, der står bag Viaplay-tjenesten, nemlig priserne på de to abonnementspakker, der giver adgang til sportsudsendelser, med henholdsvis 17 og 30 procent.
- At vi nu ændrer vores priser hænger sammen med, at du kan se mere sport på Viaplay end nogensinde før, ligesom at omkostningerne for de største sportsrettigheder er steget, lyder begrundelsen fra Viaplay.
Men prisstigningerne er ikke fair over for forbrugerne, mener Forbrugerrådet Tænk.
- Viaplay har monopol på visse meget attraktive sportsrettigheder, og det udnytter de til at hæve priserne betragteligt uden frygt for, at forbrugerne vælger dem fra, siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Martin Salamon.
Viaplay har for eksempel rettigheder til at sende golf, Formel 1, tennis og fodboldkampe fra Champions League og nationale ligaer i Spanien, Italien, England og Tyskland.
Det var derfor forventeligt, at prisen ville stige med indkøb af nye sportsrettigheder, mener Bo Kjærgaard, der følger tv-branchen tæt som webredaktør på Digitalt.tv.
- Stigningen er måske nok større, end jeg havde forventet. Også taget i betragtning af, at der for en stor del er tale om sportsrettigheder, de deler med Discovery Networks Danmark, siger Bo Kjærgaard.
Fra sommeren 2016 deler Viaplay rettighederne til at sende fodbold fra Serie A, La Liga og Premier League med Discovery Networks, og dermed bliver Viaplays udgifter mindre.
- Sportsrettighederne er det eksklusive, mange folk vil betale for lige nu, men der er naturligvis også her et loft på prisen. Viaplay må vurdere, at deres sportsrettighedsportefølje er stærk nok til, at folk ikke falder fra med denne prisstigning, siger han.
For selv om Discovery og deres nye streamingtjeneste "Dplay" - der med sine 159 kroner er billigere end Viaplay - ser ud til at blive en større konkurrent til Viaplay med de delte fodboldrettigheder, er Viaplay stadig den klart største spiller på markedet, påpeger Bo Kjærgaard.
- De har en del eksklusivt indhold, så det er svært at fravælge dem for de sportsinteresserede.
Forbrugerrådet Tænk foreslår, at Viaplay sælger mere af sit sportsindhold som enten pay-per-view, som man kender det fra især boksekampe, eller tilbyder delpakker.
- På den måde kan man vælge for eksempel fodboldkampe uden samtidig at skulle betale for at se Formel 1-løb, siger Martin Salamon.
Men den løsning er ikke på tegnebrættet, siger Viaplays kommunikationschef, Jessica Sjöberg.
- Det er i dag de færreste streamingtjenester, der giver denne mulighed for at håndplukke indhold, og jeg er ikke sikker på, at det nødvendigvis ville være fordelagtigt for vores kunder at kunne gøre det. Dog gennemgår vi løbende, hvordan vi på bedste vis kan sammensætte vores tjeneste, så nu må vi se, hvad fremtiden bringer.
Fakta:
- Viaplay findes i dag i to versioner: For 89 kroner om måneden får du adgang til tv-serier og film, mens du for 229 kroner også kan se sportsudsendelser.
- Fra 10. februar bliver de to abonnementer til tre, så prisen for sportspakken stiger til enten 269 eller 299 kroner.
- For 299 kroner vil du stadig både kunne se film, tv-serier og sport, mens du får 269 kroner fremover kun kan se tv-serier og sport.
- Prisen for film og tv-serier uden sport er stadig 89 kroner.
Kilde: Viaplay
/ritzau/FOKUS