Nu begår pæne mennesker forsikringssvindel

Finanskrisen får 'ordentlige' mennesker til at lyve og - i grelle tilfælde - sætte bilen i brand for at hæve forsikringen.
Brandvæsenet må oftere rykke ud til bilbrande, som ejerne selv har påsat, end tidligere.
Brandvæsenet må oftere rykke ud til bilbrande, som ejerne selv har påsat, end tidligere. Foto: Colourbox

Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde, og finanskrise lærer åbenbart pæne mennesker at svindle.

Nogenlunde sådan lyder erfaringen fra landets forsikringsselskaber, som melder om klare stigninger i antallet af sager om forsikringssvindel, skriver Børsen.

"Det er ikke kun ham roden nede fra hjørnet, der laver forsikringssnyd. I de senere år er det altså også de pænere ganske almindelige mennesker, som gør det," siger skadedirektør i Alm. Brand, Brian Wahl Olsen, til Børsen.

Når de 'pæne' mennesker snyder, skyldes det ofte, at de i forvejen vender hver en halvtredsøre og ikke længere kan få privatøkonomien til at løbe rundt. Når bilen for eksempel går i stykker, og mekanikeren kræver 25.000 kroner for at ordne den, vælger nogle at sætte bilen i brand.

"Det er en desperat handling, men det er stadig forsikringssvindel, og det er stadig strafbart," siger Brian Wahl Olsen.

Små og mellemstore virksomheder snyder også mere end tidligere, bemærker forsikringsselskaberne.

"De er presset på omsætning, og de står med en maskine, som er en klods om benet på dem," forklarer skadedirektør hos Gjensidige Forsikring, Henrik Sagild, om virksomhedernes motivation til at afbrænde eller sælge udstyr, som forsikringsselskaberne derefter skal punge ud for.

Forsikringsselskaberne er derfor begyndt at lægge flere kræfter i opklaringsarbejdet af forsikringssvindel. Hos Alm. Brand har man for eksempel fordoblet bemandingen i efterforskningsafdelingen, mens andre selskaber har intensiveret de digitale sporingssystemer.

Kilde: Børsen

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.