Novozymes putter flere penge i lommen trods salgsfald

Mens der kom færre penge ind fra kunderne i starten af 2018, tjente Novozymes flere penge i starten af året.
Novozymes havde markant modvind fra valuta i første kvartal.
Novozymes havde markant modvind fra valuta i første kvartal. Foto: Torben Christensen/Scanpix

Trods modvind fra valutakurser kunne Novozymes løfte sit resultat for de første tre måneder af 2018 pænt. Det viser selskabets regnskab, der netop er offentliggjort.

På trods af at Novozymes fik flere hundrede millioner kroner færre ind fra salg, så steg nettoresultatet med 35 millioner kroner til 807 millioner kroner.

- Vi er godt på vej til at indfri vores forventning til året som helhed, og marginerne er solide på trods af særdeles ugunstige valutakurser.

- Vi gør gode fremskridt, for så vidt angår vores nøgleprioriteter, herunder styrkelsen af vores tilstedeværelse hos nye og eksisterende kunder med henblik på at møde deres individuelle behov, skriver administrerende direktør Peder Holk Nielsen i regnskabet.

For første kvartal var der dog i den grad modvind fra valutakurserne, specielt dollaren.

Det betyder, at hvis eksempelvis dollaren bliver svækket, så vil det samme salg i dollar blive til færre danske kroner, når pengene kommer tilbage til Danmark.

Mens Novozymes to største divisioner, vaskemidler og føde- og drikkevarer, faktisk tjente mere i første kvartal i lokale valutaer, så gik de begge tilbage i danske kroner.

Eksempelvis faldt salget til vaskemidler med omkring 50 millioner kroner, selv om der i lokale valutaer er solgt mere.

- Salgsvæksten skyldes en positiv udvikling fra vores top 20-kundeinitiativer inden for tøjvask- og kraftig vækst inden for opvasksegmentet.

- I førstnævnte segment var salgsudviklingen blandet set fra et geografisk synspunkt, skriver Novozymes om vaskemidler, mens føde- og drikkevarer får denne kommentar med på vejen.

- Salget var drevet af alle områder med undtagelse af bryggeri og med bageri og stivelse som de største bidragydere.

- Salget af enzymer til bageriindustrien klarede sig særdeles godt på trods af de fortsatte, planlagte prisnedsættelser i friskholdelsessegmentet i USA som følge af et patentudløb i marts 2018.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.