Novo Nordisk ligger i skarp konkurrence med det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly i kampen om diabetespatienterne.
Og nøjagtigt som Novo Nordisk, der tjener milliarder på diabesmedicinen Ozempic, har Eli Lilly også sit guldlæg.
Det hedder Mounjaro og var stærkt medvirkende til, at selskabet overgik analytikernes forventninger i tredje kvartal.
Regnskabet, der er offentliggjort torsdag, viser at salget af Mounjaro alene de seneste tre måneder er vokset med 44 procent og udgjorde 1,41 milliarder dollar i tredje kvartal.
Samtidig forventer Eli Lily snart at få lov til at tilbyde Mounjaro til behandling af overvægt, nøjagtig som Novo Nordisk der - under varemærket Wegovy - også har stor succes med at tilbyde sin diabetes-storsællert til fedmebehandling.
Eli Lillys samlede omsætning nåede i tredje kvartal op på 9,5 milliarder dollar, hvilket var en halv milliard mere end forventet.
Når aktien alligevel forventes at tage et dyk, når børsen i New York åbner senere torsdag, handler det ifølge MarketWire om, at Eli Lilly har nedskrevet værdierne af en række tidligere opkøb med tre milliarder kroner.
Det betyder, at den forventede indtjening for 2023 er blevet nedjusteret, og det vil formentlig afspejle sig i den pris, om aktien handles til.
/ritzau/