Det ville være en underdrivelse at sige, at Jesper Brodersens kontor er spartansk indrettet. Bortset fra den kontorstol, han sidder på, har han et skrivebord, en bærbar computer, en kalender på væggen og et arkivskab fra IKEA. Lageret er en papkasse med cd’er, der står på gulvet, og så er der selvfølgelig tre klapstole, der læner sig op ad væggen og venter på at kunne servicere eventuelle gæster.»Ja, det her er så Morningside Records,« smiler Jesper Brodersen, da han har lagt røret efter en lang samtale på engelsk.»Det var en gut, der er interesseret i at få Figurines udgivet i England, så der er lige nogle praktiske ting, der skal aftales,« siger Jesper Brodersen, inden han inviterer på en kop kaffe på stamcaféen, som tilfældigvis ligger i samme bygning som hans kontor.
En kreativ myretue
På vej ud af det tidligere fabrikslokale passerer vi en guldsmed, der står og laver smykker, mens han, der er ved at lave en dvd med Jørgen Leth, tilsyneladende har en hjemmearbejdsdag.Morningside Records ligger nemlig i LYNfabrikken på Vestergade – en bygning, hvor kreative sjæle inden for alt fra arkitektur over interaktivt design til keramik kan leje sig ind, og hvor der desuden ligger en kaffebar, en butik og byens hyggeligste tagterrasse.Den 30-årige tyskfødte nordjyde styrer hjemmevant over mod et bord mod vinduet med udsigt til bagsiden af Hovedbiblioteket.»Jeg er kommet meget heroppe. Der er trådløst netværk, så i starten sad jeg faktisk her i caféen og arbejde, indtil jeg fik kontorpladsen nedenunder,« siger Jesper Brodersen, der startede Morningside Records tilbage i 2001 sammen med vennen Jesper Majdall. Brodersen er daglig leder af forretningen, mens Majdahl er manager for de fleste af pladeselskabets bands. Navnet stammer fra Jesper Brodersens band af samme navn og er med mandens egne ord »mest af alt et udtryk for manglende kreativitet«.
Tilgngeligt for alle
»Udgangspunktet dengang var, at jeg lavede noget musik, som jeg gerne ville gøre tilgængeligt for andre. Det var, før sådan noget som Myspace kom frem, men jeg hørte i et interview i radioen med en musiker, der havde lavet en hjemmeside for sin egen og nogle venners musik og kaldt det et pladeselskab. Så gjorde jeg det samme,« siger Jesper Brodersen, der flyttede til Århus midt i halvfemserne. Han startede med at læse litteraturvidenskab på universitet i 1998, og efter at være blevet bachelor skiftede han til æstetik og kultur.»Studievalget har været lidt tilfældigt. Jeg vidste, at jeg ville læse videre, og det skulle være noget på humaniora. Jeg ville ikke læse musik, for jeg interesserede mig ikke for den teoretiske tilgang,« siger Jesper Brodersen, der ved siden af studierne var aktiv i det århusianske musikmiljø. Ved hjælp af gamle bekendte i Nordjylland kom han i kontakt med bandet Figurines, og pludselig havde han og Jesper Majdall fået lavet en kassekredit på 50.000 kroner og var begyndt at lave Figurines-plader.
Flagskib
Siden er navne som Under Byen, Jomi Massage og prisvindende Oh No Ono kommet ind i folden, og Morningside Records har efterhånden etableret sig som et af landets flagskibe inden for alternativ dansk musik. »Det hele er kommet stille og roligt, og på en eller anden måde er vi bare vokset. Det er ikke sådan, at det hele pludseligt er braget igennem, men det er da klart, at eksempelvis Oh No Onos succes har betydet omtale,« siger Jesper Brodersen med henvisning til den aalborgensiske gruppe, der har været »Ugens Uundgåelige« på P3 samt vundet en P3 Guld-pris.
Kan ikke leve af det
Guld er der imidlertid ikke meget af i Jesper Brodersen og Jesper Majdalls liv, for trods den relative succes er det stadig ikke muligt at leve af musikken.»Jeg har stadig en plan om at færdiggøre mit studium, og så arbejder jeg desuden i baren på Voxhall og er projektansat på SPOT-festivalen. Der er lang vej til at kunne leve af det her, men nu er vi da begyndt at kunne trække penge ud til husleje. Vi prøver dog at lade være med at tænke for meget over det med økonomien, ikke mindst fordi, jeg blev far for godt to år siden,« griner Jesper Brodersen, inden han igen tager den alvorlige mine på.
Plads til ukendte navne
»Målet er, at vi skal stadig længere ud i verden med vores musik. Vi arbejder allerede i en række lande med en del af vores artister. Det er noget, vi oplever succes med og gerne vil gøre mere af. Det er i den retning, vi gerne vil udvikle os så vi kan fortsætte med at finde bands, som vi synes er fantastiske, og bringe dem ud til et stadig større publikum. For det er den vej, den vender: Vi vil skabe et marked for den musik, vi kan lide, ikke udgive musik, der er skabt til et marked,« siger Jesper Brodersen, der insisterer på, at der altid skal være plads til de mere ukendte navne.»Undergrundsscenen er vildt interessant, og der findes masser af fremragende bands. Ukendte navne er jo ikke nødvendigvis ukendte, fordi de laver for smal musik, eller skal være forbeholdt de få, men fordi Danmark er et lille land og fællesnævneren en kende lav. Tag for eksempel Larsen & Furious Jane, der lavede den bedst anmeldte danske plade i 2005 efter Mew. Dem er der ikke mange, der kender. Men deres musik er af høj kvalitet og så skal musikken selvfølgelig udgives alligevel,« siger Jesper Brodersen, som mener, at Århus danner en god ramme om det musikalske miljø.
Sats p de nysgerrige
Dog mener han ikke, at Århus’ status som uddannelsesby kommer musikscenen specielt til gode. »Det virker på mig som om langt størsteparten af de studerende er svære at få ud af hullerne, og det er faktisk svært at mærke ude på spillestederne, at der er så mange af dem i byen. Der er masser af muligheder for at få nogle specielle musikalske oplevelser her i byen, men det virker ikke som om man er særligt nysgerrig. Se hvordan publikum svigtede RECession som eksempel. Hvis der er nogle derude, som alligevel synes, at de er nysgerrige, men ikke kan finde koncerterne, er de velkomne til at sende mig en mail,« siger Jesper Brodersen, der er nødt til at hæve mødet.Klapstolene og papkassen kalder. Der er jo en forretning, der skal passes.