Nødtelefon skal redde pindsvin og hunde i nød

Nødstedte dyr får nu deres helt egen alarmcentral. Det er Dyrenes Beskyttelse, der står bag initiativet.
Finder du et pindsvin i nød, kan du nu ringe til Dyrenes Vagtcentral på 1812 og få hjælp.
Finder du et pindsvin i nød, kan du nu ringe til Dyrenes Vagtcentral på 1812 og få hjælp. Foto: Colourbox

Et babypindsvin med brækket ben er blevet forladt af sin mor og kigger på dig med store, brune øjne - helt alene og bange.

Hvem ringer du til for at få hjælp til det lille kræ?

Det spørgsmål kan mange danskere ikke svare på, viser en Gallup-måling som Dyrenes Beskyttelse har fået lavet, så de har oprettet en splinterny alarmcentral for dyr.

"Vi har en ambition om, at det skal være nemmere for folk at komme i kontakt med noget, når man møder et dyr i nød på sin vej. Vi har et vagtnummer som hedder 1812, som vi mener, det skulle være nemt for befolkningen at huske. Der har vi dyrefagligt personale, som tager telefonen og finder ud af, hvad det er for en hjælp, der skal frem til det pågældende dyr," forklarer direktør i Dyrenes Beskyttelse, Britta Riis, til Newspaq.

Centralen er officielt klar fra i dag, onsdag den 17. august, men linjerne på 1812 har været åbne i en forsøgsperiode siden den 1. august.

Og det har allerede været en succes, selvom der ikke har været reklameret for nummeret.

"Vi har haft enkeltdage med 500 opkald, og hvis man ganger det op, er det 200.000 på årsbasis, men i gennemsnit ligger vi på 300 til 400 opkald per dag på nuværende tidspunkt," siger Britta Riis.

Dermed er tjenesten mere populær, end først antaget. Dyrenes Beskyttelse havde regnet med, at der ville gå 100.000 anmeldelser ind årligt.

Dyrenes Vagtcentral ligger fysisk på Frederiksberg i København, men man kan få hjælp til dyr over hele landet ved at ringe til den. Akkurat som menneskenes alarmcentral.

"Det kan være, man finder en due med et knækket næb, det kan være en omstrejfende hund, det kan være, man ser nogen, som måske ikke holder sine dyr på en måde, som man synes er i orden. Så kan man ringe ind til os og få at vide, hvordan man skal forholde sig," forklarer Britta Riis.

Alarmcenteret er døgnåbent og gælder alle dyr i nød. Medmindre, der er tale om, at det for eksempel er din egen hund, der er kommet til skade - så er det stadig dit eget ansvar.

faktaboks

Hvornår skal du ringe 1812
- Ring til Dyrenes Vagtcentral på 1812, hvis et dyr er i nød.
- Det kan både være et dyr i akut nød eller et dyr, du ved, der ikke bliver behandlet godt af sin ejer.
- Du kan også ringe til 1812 i dagtimerne, hvis du har spørgsmål om pasning og pleje af dyr.

Hvornår skal du ikke ringe 1812
- Hvis du ser et dødt dyr i vejkanten, er det ikke en opgave for Dyrenes Vagtcentral. Den, der ejer grunden, som dyret ligger på, har ansvaret for at få det fjernet.
- Hvis du ejer et dyr, der er blevet sygt eller på anden vis er kommet til skade, skal du selv betale for dyrlæge, transport og behandling. Det er en del af det ansvar, man påtager sig, når man anskaffer sig et dyr.

Kilde: Dyrenes Beskyttelse

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.