Knap to uger inden det gamle klippekort skulle have været udfaset i hovedstadsområdet, er salgsperioden blevet forlænget med 11 måneder.
Det er problemer med klippekortets afløser, rejsekortet, der har fået en stribe trafikselskaber og Trafikstyrelsen til at udskyde udfasningen.
Selvom beslutningen om at beholde de gamle klippekort ikke var planlagt, har DSB alligevel haft et nødlager liggende.
Det fortæller kommerciel direktør i DSB, Susanne Mørch Kock, der var med til onsdagens møde, hvor beslutningen blev truffet.
- Beslutningen har ikke ligget i kortene. Hos DSB har vi dog haft en nødplan. Disse udfordringer har jo ikke været nye for os. Så vi har sikret et lager af klippekort, og vi har meldt ud, at vi ville ibrugtage den nødplan, hvis systemet fejlede efter 1. juli, siger hun.
Direktøren er glad for, at man holder fast i klippekortene lidt endnu, for DSB's salgspersonale har også oplevet problemer med rejsekortet.
- Der er mange problemer, men helt konkret har DSB et salgssystem, der betyder rigtig meget for os. Rejsekortets system laver nogle udfald, og det betyder, at vi kan sidde i vores betjente salg uden at kunne tilbyde vores kunder et rejsekort, siger hun.
I de 11 måneder, hvor udfasningen i første omgang er udskudt, vil hun sammen med de andre trafikselskaber følge udbedringsprocessen tæt. Hun håber, at problemer er bragt i orden inden for perioden.
- Der er ingen, der har lyst til at udfase klippekortene, hvis systemet ikke fungerer, siger Susanne Mørch Kock.
Det omstridte rejsekort, der har været på vej siden 2003, har været heftigt diskuteret de seneste uger, efter at der har blandt andet været historier i pressen om tekniske problemer, bøvl med korrekt zone-afregning og manglende oplysninger om rejsens pris.
Et rejsekort er et elektronisk betalingskort, hvor man kan tjekke ind og ud direkte på stationerne og i busserne og derefter automatisk får fratrukket det beløb, rejsen koster.
/ritzau/