Siden 1. januar har grev Nikolai og hans tre søskende måttet undvære deres prinsesse- og prinsetitler.
Nu er den ældste i søskendeflokken, grev Nikolai, blevet en del af marketingbureauet Social Works, der arbejder med influenter. Og det betyder, at han har frit lejde til at promovere virksomheder og produkter.
Det bekræfter kongehuset over for Ekstra Bladet.
I weekenden kunne Social Works fortælle, at de havde fået selskab af den 23-årige greve, der har sin egen Instagram-profil med knap 61.000 følgere.
- Vi er stolte af, at Nikolai har betroet os med sin fremtidige rejse, og vi kan ikke vente med at komme i gang, skrev Social Works i et opslag på Instagram.
I 2018 måtte grev Nikolai, der dengang var prins, ellers beklage, at han havde reklameret for en bil fra udlejningsfirmaet Sixt.
Men nu lyder der altså andre toner.
- Det her er i tråd med dronningens ønske om, at de fire børnebørn skal kunne forme deres egen tilværelse uden at være begrænset af de særlige hensyn og forpligtelser, som et formelt tilhørsforhold til kongehuset som institution indebærer, udtaler kongehusets kommunikationschef, Lene Balleby, i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.
Social Works har base i København og blandt bureauets partnere er den tidligere X Factor-dommer Remee Jackman og hans ekskæreste modellen Mathilde Gøhler. Det fremgår på bureauets hjemmeside.
Ud over grev Nikolai repræsenterer bureauet også navne som skuespiller Molly Egelind og designer Søren Le Schmidt.
I efteråret meddelte kongehuset, at prins Joachims fire børn ville få frataget deres titler som henholdsvis prinser og prinsesse til Danmark fra årsskiftet.
Det havde dronning Margrethe besluttet.
Men de fire kongelige børnebørn, der tæller Nikolai, Felix, Henrik og Athena, kan altså stadig anvende deres adelstitler som grever og komtesse af Monpezat.
/ritzau/
Af Henriette Brøndum Neimann, Ritzau Fokus