Du kan takke Netto for, hvis du i dag får røde roser eller parfume af din partner.
Discountkæden med 384 danske butikker tog nemlig som den første den amerikanske kærlighedstradion valentinsdag til sig. Det skete da den i starten af 1990 erne dedikerede en uge med særlige kærlighedstilbud i anledningen af valentinsdag i sit tilbudskatalog, der kommer ud i næsten alle danske hjem.
Det er konstitueret leder hos Center for Folkemindeforskning, Else Marie Kofoed, der giver discountkæden æren for valentinsdag i Danmark.
- Netto var simpelthen de første i Danmark, der for alvor tog valentinsdag til sig. Og netop fordi deres katalog når så bredt ud, vil jeg sige, at det var Netto som bragte valentinsdag ud til almindelige danskere. De er i øvrigt ualmindeligt gode til at være trendsættende i Netto, siger Else Marie Kofoed.
Efterhånden har vi fejret valentinsdag i Danmark i 15 år.
- Og man godt kalde det en dansk tradion nu, der godt nok tager udgangspunkt i noget amerikansk. Med tiden vil traditionen også blive fordansket. Det kan jo ske, hvis en bager i Sønder Omme opfinder en særlig Valentinskage. Og så skal skeptikere ikke tage dagen så alvorligt. Kærestepar har jo brug for at vise på en sød og romantisk måde, at de holder af partneren. Det er jo en tradion, der har bred appeal hos især unge danskere. De lidt ældre har jo så mors dag. Desuden passer valentinsdag godt til tidsånden - vi vil hele tiden bekræftes - også når det gælder partnerens kærlighed, siger Else Marie Kofoed.
- Valentinsdag er i øvrigt langt fra den eneste amerikanske kærlighedstradion, som vi danskere har tyvstjålet og så blot fordansket. Roser er røde, violer er blå, jordbær er søde, og du er ligeså stammer også fra et amerikansk børnedigt, siger Else Marie Kofoed.
Nettos danske direktør takker for æren om, at have taget valentinsdag til Danmark.
- Selvom æren ikke er min. Jeg har kun været direktør for Netto i Danmark i godt et år. Men den ære er vi meget glade for i Netto. Vi gør meget af i kæden for ele tiden at finde på nye ting, så vi kan give vores kunder overraskelser. Vi har også købt særlige varer hjem til valentinsdag til vores butikker. Eksempelvis blomster, siger direktør Morten Kaas Jespersen for Netto i Danmark.