Selskabet bag dankortet, Nets, bliver nu mødt af et erstatningskrav på 150-200 millioner kroner fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.
Det sker, efter at Konkurrenceankenævnet har stadfæstet en afgørelse fra Konkurrencestyrelsen om, at Nets har opkrævet for høje gebyrer fra netbutikkerne, når forbrugerne betaler med dankort.
- FDIH's medlemmer har helt naturligt en økonomisk interesse i, at de for meget betalte gebyrer kommer retur. Så vi rejser et krav over for Nets på tilbagebetaling af de for høje gebyrer. Alt i alt viser de foreløbige beregninger, at det løber det op i 150-200 millioner kroner.
- Dankortet er et godt og effektivt betalingsmiddel, som vi vil bevare og gerne betale for. Men prisen skal være fair, og derfor bliver den nu sat ned. De alt for store og ulovlige gebyrer skal selvfølgelig tilbagebetales, siger Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH.
Erstatningssagen er den foreløbige kulmination på en tre år lang strid mellem netbutikkerne og dankort-ejeren om gebyrerne på nethandel.
I november sidste år gav Konkurrencestyrelsen netbutikkerne medhold i, at gebyrerne er for høje i forhold til omkostningerne og derved har medført "en overnormal indtjening" for Nets. Samtidig blev Nets mødt med et krav om at sætte gebyrerne ned.
Det er denne afgørelse, som ankenævnet nu stadfæster.
Siden har Konkurrencestyrelsen som opfølgning på en ny klage fra netbutikkerne slået fast, at gebyrerne fortsat er for høje, og at Nets fra 1. juli skal nedsætte dankortgebyrerne med i gennemsnit 36 procent fra 1,90 kroner i dag til 1,20 kroner.
Også denne afgørelse har Nets dog anket til Konkurrenceankenævnet, men det er med udgangspunkt i dette prisloft, at FDIH har regnet sig frem til det store erstatningskrav.
FDIH vil nu bruge sommeren til at forberede det civile gruppesøgsmål, som netbutikkerne vil rejse mod Nets for at få pengene retur, hvis ikke Nets indvilger i selv at tilbagebetale gebyrerne.
/ritzau/