Når din smarte nøglebrik går i stykker, skal NemId betale for udgifterne til reparationen. Men selvom NemId skal være din sikkerhed på nettet, undgår det statsejede sikkerhedsfirma elegant at fortælle dig, hvad du rent faktisk har krav på. Indtil de bliver konfronteret med det.
"Vi har naturligvis tænkt os at gøre denne her formulering mere klar, så det fremgår mere klart, hvad man har krav på," erkender pressechef i firmaet bag NemId, Nets, Søren Winge, til Newspaq.
Har du købt en vare over nettet, som går i stykker, skal firmaet som solgte den defekte vare også betale alle omkostningerne i forbindelse med reparationen. Også porto.
Sådan siger loven, men det skjuler NemId. Selskabet lægger i stedet op til, at forbrugeren selv skal betale for returnering af den defekte nøgleviser.
"Jeg har bedt vores forretning om, at der bliver lavet et ekstra punkt, så man på forhånd bliver klar over, at man kan få pengene tilbage for porto," siger Søren Winge.
Hvorfor skal man bede om at få pengene tilbage, når man rent faktisk har krav på, at det sker helt automatisk?
"Selvfølgelig skal vi gøre præcis det, som loven foreskriver, og jeg skal nok sørge for, at det kommer til at stå på hjemmesiden snarest muligt, at man kan bestille en label, hvis der er fejl på nøgleviseren," lover pressechefen.
Hvornår er snarest muligt set med din tidsforståelse?
"Det skal ske så hurtigt som muligt, og vi forventer, det er klart i løbet af næste uge," slutter pressechef i Nets, Søren Winge.
Foreløbig er der solgt 50.000 elektroniske NemId-nøgler. Af dem er cirka 1.500 gået i stykker på den ene eller anden måde.