Regeringen vil ikke give rabat på togbilletten eller klippekortet til bussen.
Torsdag afviste transportminister Flemming Hansen (K) et forslag fra SF om at lave forsøg med at halvere eller fjerne taksterne i den kollektive trafik.
Samtidig afviste han enhver snak om, at DSBs årlige overskud skal mærkes på perronerne som rabat på togbilletterne.
Nyhedsavisen beskrev torsdag, hvordan DSBs passagerer har været med til at generere et samlet overskud hos DSB siden 2001 på 4,5 milliarder kroner uden, at billetpriserne er sat ned. Tværtimod har passagererne de seneste år oplevet reelle prisstigninger på trods af, at DSBs plan om nye og moderne tog er trukket i langdrag.
Tog til tiden
»Jeg må sige, at jeg i øjeblikket er mere optaget af at få togene til at køre til tiden,« sagde Flemming Hansen under Folketingets debat, hvor han understregede, at DSBs årlige overskud på en lille milliard kroner skal ses i lyset at et statstilskud på fire milliarder kroner.
»Det synes jeg tit vi glemmer i den offentlige debat,« sagde transportministeren henvendt til både de radikale og socialdemokraterne, der har efterlyst billigere togbilletter til DSBs passagerer.
Flemming Hansen har endnu ikke ønsket af lade sig interviewe om sammenhængen mellem DSBs milliardoverskud og de seneste års prisstigninger hos DSB. Imidlertid beskylder DSBs egne ansatte nu politikerne for at holde DSB i et jerngreb.
»Politikerne suger kæmpestore udbytter ud af DSB hvert år, og det mener vi ikke er tilfredsstillende for hverken medarbejderne eller for togtrafikken i Danmark,« siger formand for HK Trafik & Jernbane, Andreas Hasle med henvisning til, at politikerne har forpligtet DSB til at betale årlige udbytter til staten på flere hundrede millioner kroner.
»Som forbund er vi interesseret i, at vores medlemmer er på en god arbejdsplads, som har en sikker fremtid. Men DSB kan ikke få lov at lave attraktive priser, og hvis medarbejderne gør et godt stykke arbejde og gør DSB til en økonomisk succes, så forsvinder pengene ned i statskassen,« siger forbundsformanden.
DSB har ikke ønsket at kommentere artiklen.