Navneskift gav pote for udskældt ghetto: 'Der skulle en mental renovering til'

En fysisk renovering. En mental renovering. Og et navneskift fra Ishøjplanen til Vejleåparken har ændret boligområdets image fra negativt til positivt.
Foto: Asger Ladefoged / Ritzau Scanpix

Vollsmose skal have et nyt navn. Sådan lyder et forslag fra Venstre i Odense, hvor en navneændring, nedrivning af flere boligblokke og et par andre tiltag skal være med til at skabe en ny identitet omkring bydelen, hvis det står til partiet.

En navneforandring kan være med til at ændre et boligområdes image fra negativ til positiv. Sådan lyder erfaringerne fra Ishøj på den københavnske vestegn.

I 2005 havde nyindflytterne i Ishøjplanen en gennemsnitlig husstandsindkomst på 332.642 kroner.

I 2016 – og nu med navnet Vejleåparken – var det tal steget til 506.525. Det skriver Fagbladet Boligen, der har kigget nærmere på nye tal fra Boligforeningen AAB.

I 2005 gik Boligforeningen AAB i gang med en gennemgribende renovering af Ishøjplanen. Dengang blev det kaldt for Danmarkshistoriens største renovering for 1,2 milliarder kroner.

Ishøjplanen, der er en del af 1960’erne og 1970’ernes montage- og betonbyggeri blev opført i høj standard med store altaner. Men langsomt begyndte boligområdet med de 2.000 boliger og 5.000 beboere at lide under et dårligt image.

Ishøjplanen fik en klang af beton og vestegnsghetto – faktisk noget af den samme negative klang som Gellerupparken og Vollsmose har i dag.

- Vi blev enige om, at det ikke var nok med en fysisk renovering, men at der også skulle en mental renovering til. Derfor fik vi et kommunikationsbureau indover, siger Christian Høgsbro, der er direktør for Boligforeningen AAB.

Han forklarer til Fagbladet Boligen:

- Vi besluttede at skifte boligområdets navn og de associationer, der knyttede sig til det i 2008, da renoveringen var færdig. Siden da har den gennemsnitlige indflytterindkomst været støt stigende.

Betyder noget over for venner
I forbindelse med navneændringen gennemførte kommunikationsbureauet og Boligforeningen AAB en stor imagekampagne.

Blandt andet begyndte de at brande området og holdt forskellige events både i og uden for området. På arbejdspladser i nærheden delte man flyers ud, hvorpå der stod: ”Stå tidligt af på Køgebugt-motorvejen” eller ”Hvorfor køre helt til København, når du kan bo i Vejleåparken.”

Kombinationen af den fysiske ændring og navneskiftet har givet gevinst på mange andre parametre.

- Vi har ikke lavet imagemålinger på det, men vi kan se, at trygheden er steget. Offentligt forsørgede tilflyttere er faldet med 50 procent. Folks selvopfattelse af at bo i området er steget. Vil man ud af en negativ spiral, er det en oplagt mulighed, at man i forbindelse med en renovering også ændrer på folks mindset omkring et boligområde, siger Christian Høgsbro, og fortsætter:

- Når beboere fra et område skal ud at møde venner og familie på arbejdspladsen, gør det en forskel. I stedet for at sige, at man bor i Ishøjplanen og bliver mødt med en fordom, men siger, at man bor i Vejleåparken, så starter man på en frisk. I bund og grund handler det om, at beboerne får en anden opfattelse af, hvad de selv går og fortæller, men også omverdenens syn på det.


Nyt navn til Vollsmose

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) satte fokus på Vollsmose i sin nytårstale, hvor han fremhævede regeringens såkaldte ghetto-plan.

Viceborgmester og politisk ordfører Christoffer Lilleholt (V) har for nylig foreslået, at man giver boligområdet Vollsmose et nyt navn, fordi han mener, at området bliver associeret med kriminalitet.

Et forslag, som Christian Høgsbro godt kan se fornuften i.

- Hvis man virkelig vil gøre op med et boligområdes image, så kan det at italesætte det som noget nyt, anderledes og attraktivt være en vej at gå, siger Christian Høgsbro til Fagbladet Boligen, der udgives af BL Danmarks Almene Boliger.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.