Naturterapi: Brug naturen som afstresning
Lav en sanseøvelse, hvor du aktivt tænker over naturens lyde, dufte og farver. Ligesom mindfulness-teknikker kan det nemlig give ro i sindet at vende opmærksomheden udad. (Arkivfoto) Kristian Sæderup/Ritzau Scanpix
Lav sanseøvelser, lån fra børnenes nysgerrighed, og lad dig inspirere af naturterapiens metoder. Og undlad at tænke på nytteværdi, når du er i skoven.

Zen-haver, naturterapi og hele friluftsbevægelsen.

Det er ingen hemmelighed, at grønne omgivelser kan gøre godt for sjælen. Faktisk kan bare 20 minutter i naturen sænke vores niveau af stresshormonet kortisol, viser ny forskning fra University of Michigan.

Og du behøver hverken at være hippie eller friluftsekspert for at lade dig inspirere af naturterapi. Der findes flere ganske simple metoder, du kan gøre brug af.

Som det første skal du ikke overtænke skovturen, råder naturvejleder Lasse Thomas Edlev, der er forfatter til flere fagbøger om naturterapi og netop nu aktuel med bogen "Naturterapi".

- Det kan spærre for at opleve og sanse naturen, siger han.

Han råder til, at du ikke tænker så meget over at "gøre", men derimod "være" i naturen.

Samme opfordring lyder fra psykolog Kim Nygaard, der er faglig leder af Psykoterapeutisk Institut Aarhus og selv bruger naturvandring som terapi.

Han foreslår en sanseøvelse, fordi "nærvær" kan være svært at praktisere.

- Prøv at bruge dine sanser, og læg mærke til skovens farver, lyde og dufte, siger Kim Nygaard.

Tag også gerne børn eller børnebørn med i naturen, og lad dig inspirere af dem.

- Børn kan hjælpe os til at glemme alt det, vi har automatiseret på vores rygmarv og i vores lillehjerne, siger Lasse Thomas Edlev.

- Så hvis man låner børnenes øjne, kommer man ned i kroppen og får brugt sanserne på en anden måde, tilføjer han.

Lån også fra børnenes fysiske adfærd, råder Kim Nygaard. Løb, leg med, og nyd, at du hverken behøver at tænke i nytteværdi, eller om det ser fjollet ud.

- Vi har brug for en gang imellem at provokere kroppen, selv om man tænker: Hvad skal det gøre godt for?, siger han og tilføjer:

- Man kunne også spørge, hvad det skal gøre godt for at hoppe på trampolin. Men det er meget svært at hoppe i trampolin uden at grine.

Tænk også over, hvordan du går, råder Kim Nygaard.

For hvis du er træt eller stresset, kan det smitte af på kropssproget. Men omvendt kan du også påvirke dit humør med dit kropssprog.

- Skyd brystet frem, og hav et stort smil, selv om du ikke føler dig glad. Og kig op, selv om du har lyst til at kigge ned, siger Kim Nygaard og fortsætter:

- Man kan godt på sin vis manipulere sindet hen et sted, hvor det er rart at være.

Lasse Thomas Edlev råder også til, at du skruer ned for tempoet. For det kan være fint at løbe eller vandre målrettet, men barnlig slentren giver rum til andre følelser.

- Så ens aktivitetsniveau er også med til at bestemme ens stemningsleje, siger han.

/ritzau fokus/

Af Cecilie Lyngberg/ritzau fokus/