I syvende klasse på Ellehøjskolen på Sydsjælland begynder Louise Pilgaard Petersen undervisningen i naturfag med at vise eleverne et afsnit af den populære amerikanske TV serie Crime Scene Investigation (CSI).
- De synes, serien er fed, og pludselig kan de se, hvad de kan bruge den viden om gener og kemi til, som retsmedicinere benytter sig af, fortæller Louise Pilegaard Petersen.
Louise Pilegaard Petersen og 8 andre danske lærere var i sidste uge i Grenoble i Frankrig sammen med mere end 500 gymnasie- og folkeskolelærere fra hele Europa til festivalen Science on Stage - Videnskab på Scenen.
Gennem en uge samledes lærerne for at give hinanden idéer til, hvordan de kan gøre undervisningen i naturfagene mere interessant for eleverne.
Specielt i Europa ser man nemlig færre og færre unge mennesker, der vælger at læse naturvidenskab på universitetet.
Sej fysiklærer
Undervisningsminister Bertel Haarder (V) deltog i festivalen som den eneste europæiske minister. Og han er enig med Louise Pilgaard Petersen i, at rollemodeller i medierne har stor betydning.
- Vi kan se, at alle de her kokkeprogrammer og boligprogrammer øger søgningen til kokkeskoler og håndværkeruddannelser. Måske er løsningen på den faldende interesse for naturvidenskab at sende en krimiserie derhjemme med en sej fysiklærer, der løser et giftmord, siger han.
Louise Pilgaard Petersen var ikke den eneste lærer ved festivalen, der var bevidst om tv-mediets succes med at skabe bedre image og interesse for naturvidenskabelige fag. Ifølge gymnasielæreren Alison Coventry fra Skotland har tre skotske universiteter i de senere år fuldstændig nedlagt faget kemi, fordi søgningen var for lille, fortalte hun.
Populær retsmedicin
Til gengæld har de oprettet faget forensics eller retsmedicin - og på mange måder er indholdet i studiet det samme.
- Pludselig eksploderede antallet af ansøgere, bare fordi man havde ændret navnet, og det skyldes helt sikkert serier som CSI, sagde hun.
Også i Sverige har man oprettet fag, der hedder retsmedicin i stedet for biologi eller kemi. Og her er tendensen den samme, forklarer gymnasielæreren Per Kornhall.
- Siden vi har oprettet dem på nogle skoler, så oplever jeg, at mine elever, selv de sprogligt orienterede, kommer hen og spørger mig, om vi har sådan et fag på skolen. Og det er uhyre populært også på universitetet, siger han.