Det klassiske nattog mellem europæiske storbyer står muligvis foran en renæssance.
Flere lande overvejer at genoptage eller støtte driften – drevet frem af ny forbrugerinteresse og klimabevidsthed.
I Sverige har et udvalg under transportministeriet i denne uge afleveret en delrapport, der anbefaler oprettelsen af en rute mellem Malmø – lige på den anden side af Øresund fra København – og Köln i det vestlige Tyskland.
Den vil kunne være i drift allerede i 2022 og knytte an til rejser videre til Paris og Bruxelles, står der i rapporten. Ruten skal i givet fald gå gennem Danmark.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) har tidligere afvist at lade DSB stå for nattogsdrift, men hvis svenskerne realiserer forslaget, bør Danmark understøtte det, siger ministeren.
– Hvis det svenske initiativ kan føre til, at der i første omgang kommer en togrute mellem Malmø og Köln, så kan det jo måske vise sig at være en døråbner til noget endnu større. Det synes jeg i hvert fald, vi skal gøre, hvad vi kan, for at understøtte, siger Benny Engelbrecht til Politiken.dk.
– Man kan sagtens forestille sig, at næste skridt bliver, at svenskerne stiller det helt naturlige spørgsmål, om vi fra dansk side er parat til at bidrage med noget finansiering af det her initiativ. Det kan jeg jo ikke beslutte alene som dansk minister. Det vil i givet fald være op til et flertal i Folketinget, siger han til Politiken.dk.