Nationalbanken har opdateret sine betalingsanbefalinger og råder blandt andet til, at man altid har et mindre beløb på omkring 250 kroner liggende i tilfælde af, at de digitale betalingsløsninger er ude af drift.
Det skriver banken i en pressemeddelelse.
Ifølge Nationalbanken er det danske betalingssystem samlet set robust, idet betalingskort, kontanter og kontooverførsler ofte kan fungere uafhængigt af hinanden.
Men erfaringer med store driftsforstyrrelser, nedbrud hos Nets og strømsvigt i udlandet har vist, at man bør være bedre forberedt på situationer, hvor nogle betalingsveje svigter.
Råd til forbrugere
Nationalbanken opfordrer borgerne til at have flere betalingsmuligheder klar:
- Flere fysiske betalingskort fra forskellige korttyper (så man ikke står uden, hvis ét system falder ud).
- Et mindre beløb kontanter (et pejlemærke kan være cirka 250 kroner per person).
- At have mobile betalingsløsninger, der kan foretage kontooverførsler (for eksempel via mobilbank eller MobilePay).
Hvad anbefales til butikker og andre handlende?
Nationalbanken retter nu konkrete anbefalinger mod den fysiske detailhandel:
- Sørg for at kunne modtage flere betalingsformer (kort, kontanter, kontooverførsel) så man har alternativ, hvis et system svigter.
- Forbered sig på at modtage offline-kortbetalinger - dvs. når kortterminalen virker uden aktiv forbindelse til netværket.
- Giv personalet klare instrukser om, hvad der skal ske ved betalingsforstyrrelser.
Ifølge Nationalbanken kan over 80 procent af danskerne allerede i dag anvende betalingskort offline - så længe kort og pinkode er med.
Fremtiden: Offline-løsninger for flere betalingsformer
Nationalbanken arbejder sammen med detailhandel, banker og andre aktører for at udvide mulighederne for offline-betalinger.
Målet er, at man i fremtiden kan bruge offline-løsninger for både fysiske betalingskort (Dankort, Visa, Mastercard) og mobile wallet-løsninger (som Apple Pay og Google Pay) i større omfang – eksempelvis i apoteker og landsdækkende detailkæder.