Kristus hænger på kors overalt i klasselokalerne, der er masser af kristendom på skemaet, og børnene går til messe en gang om ugen. Sankt Ansgars Skole midt på Nørrebro lægger ikke skjul på det katolske menneskesyn og de kristne grundværdier.
Og det er pædagog Mamoon Mohd glad for. Han er muslim med jordansk baggrund og har helt bevidst valgt den katolske privatskole til sin datter Jasmin.
»Mange folkeskoler på Nørrebro har mange indvandrere, et dårligt rygte og kan ikke magte opgaven. Derfor var det en nem beslutning at lade Jasmin begynde her i 1. klasse. Det er simpelthen den bedste skole. De har en klar holdning til religion, som er sund,« siger Mamoon Mohd.
Muslimer på venteliste
De seneste 15 år er antallet af muslimer på Sankt Ansgars Skole steget fra et par procent til i dag at udgøre 19 procent af eleverne.
»Vi har klasser, hvor vi simpelthen ikke kan optage flere muslimer, hvis vi skal bevare vores kristne særpræg. De må stå på venteliste,« siger skoleleder Kirsten Hanberg.
Hun mener, at tendensen er helt naturlig.
»Det ville i vores øjne være helt forkert at udelukke en bestemt gruppe. Vi har altid følt et ansvar for integrationen. Katolsk er noget med at være universel. Vi respekterer, at de har en anden religion, men forventer til gengæld også, at vores rummelighed, tolerance og selvkritik har en afsmittende virkning. Vi er missionerende, men det er ikke et must, at vores muslimske børn skal gå ud af skolen som små katolikker. De ved bare, hvad de kristne værdier står for, og hvad det kristne menneskesyn er,« siger Kirsten Hanberg.
Bevidste elever
Sankt Ansgars Skole har den største koncentration af muslimer, men andre katolske skoler i København og Århus melder også om stigende interesse.
På det katolske Niels Steensens Gymnasium i København, går der nu typisk mellem to og fire muslimer i hver klasse. Og de har et stort udbytte af at gå på en skole med åndelige værdier, mener ledende inspektor Dorthe Enger.
»Vores ambition er ikke at omvende eleverne, men at hjælpe dem til at forholde sig bevidst og kritisk til religioner og den fundamentalisme, der rører på sig både i islam og kristendommen. Vi forsøger at skabe verdensborgere med åndelige kompetencer, der kender deres ståsted og kan respektere andres,« siger Dorthe Enger.
Kolde fødder i Århus
På Sankt Knuds Skole i Århus oplever konstitueret skoleleder Inge Sjøgaard også en hel del muslimske forældre, der ønsker deres børn indskrevet på skolen, men flere opgiver projektet igen.
90 procent af forældrene trækker sig efter en indledede samtale med mig, når jeg fortæller om, hvordan eleverne bliver opdraget i en kristen tro og skal deltage i messer. Jeg er også selv bekymret ved, hvorvidt især de yngste børn kan håndtere en kultur derhjemme og en helt anden her på skolen. Det risikerer, at skabe usikkerhed,« siger Inge Sjøgaard.
Den melding skræmmer nu ikke Mamoon Mohd.
»Vi giver Jasmin en muslimsk opdragelse derhjemme, så hun ved, hvem hun er. De kristne værdier og moralsæt på Sankt Ansgars Skole skader hende ikke. Tværtimod. Islam og katolicisme adskiller sig i virkeligheden ikke så meget fra hinanden, når det kommer til store spørgsmål i livet«, siger han.