200.000 til 300.000 kroner i stigning på en XL-gulpladebil som Porsche Cayenne, BMW X5, VW Touareg og Mercedes ML.
Sådan er resultatet af omlægningen, der med ét har gjort de store SUV-modeller uinteressante for de fleste. Selv mindre gulplade-alternativer som Seat Altea og Ford S-MAX stiger over 30.000 kroner efter omlægningen. De større afgifter på gulplademarkedet åbner dog for et nyt hul, der kan udnyttes til at købe store og muskuløse stationcars på gule plader til 50 procent afgift mod 95 procent før omlægningen. En halvering af afgiften er noget, der sender priserne på stationcars ned i et prisleje, hvor der vil være potentielt mange kunder.
Stor besparelse
En stationcar som Audi RS4 Avant med V8-motor og 420 hk er en voldsom bil, som accellererer fra 0-100 km/t. på kun 4,9 sekunder. En bil, der indtil videre har været legetøj for de rigtig rige, for på hvide plader koster den 1.600.000 kroner. Med den ny afgiftsreform vil bilen kunne købes på gule plader for 920.000 kroner. Stadig mange penge, men alle typer stationcars vil i realiteten kunne sælges på gule plader.
Ifølge Bilpriser.dk vil en BMW 535d Touring med 286 heste i højeste udstyrsniveau på gule plader koste 472.000 kroner, hvor den på hvide plader koster over en million. Også den noget mere ydmyge Skoda Octavia 1,9 TDi stationcar vil kunne købes på gule plader og ny afgift, så den ender på 180.000 kroner mod 280.000 på hvide plader.
»Jeg tror, at en del vil blive fristet af de nye muligheder. På hvide plader koster en BMW 535d over en million kroner, så en besparelse på over en halv million er værd at tage med,« siger Niels Grøftehauge, der er analytiker for Bilpriser.dk.
Hans vurdering er, at kommer flere stationcars på gule plader fremover, men de nye afgifter åbner også for nye muligheder for at få mindre biler indregistreret som van. Det gælder for eksempel sportslige gaderacere som Ford Focus ST, VW Golf GTI og Seat Leon Cupra.
»Der skulle ikke være noget problem i at forestille sig en Seat Leon Cupra med 240 hk indregistreret på gule plader til 50 procent afgift,« siger han og henviser til, at en Cupra eller en Focus ST vil koste cirka 240.000 kroner på gule plader. På hvide plader koster begge biler omkring 400.000 kroner.
Mindre gulpladebiler
Og der er allerede tiltag på vej, så de mindre biler bliver sat til salg på gule plader. For eksempel har KIA allerede lanceret deres nye Golf-klasse bil Cee’d på gule plader. Også hos VW har man gang i overvejelserne. Pressechef Henrik Hagen oplyser, at man for tiden overvejer, hvilke ændringer man skal lave på gulpladebilerne, men at der endnu ikke er besluttet noget konkret. Samme melding kommer fra Fiat/Alfa Romeo der også er i gang med at se nøjere på mulighederne.
»Bilimportørerne vil nok føle sig frem med små tiltag. Men danskerne er kreative, når det gælder afgifter. For at en bil skal kunne køre på gule plader, skal den kun opfylde et meget overkommeligt krav til størrelse på lastrummet, og det klarer rigtig mange modeller. Derfor vil vi nok se mange tiltag fremover, der udfordrer reglerne og prøver at finde alle de nye smuthuller,« siger Niels Grøftehauge.
Så meget sparer man, når stationcaren kommer på gule plader.