Kritikken er haglet ned over den danske akuttelefon, 1813, siden dens ilddåb i starten af 2014. Lange ventetider og fejlskøn af sygdomme er nogle af de kritikpunkter, som den hårdt trængte akuttelefon har stået model til.
Men måske skulle vi tage et kig over sundet. I Sverige har man med succes ansat erfarne sygeplejersker på i snit 50 år til at sidde ved deres akuttelefonen 1177. Det skriver Politiken.
Uden læger på sidelinjen styrer de ene og alene akuttelefonen, og i halvdelen af tilfældene klares sagen over telefonen. Netop i kraft af deres store erfaring er det ofte unødvendigt at sende patienten videre i systemet.
- Som sygeplejersker stiller vi ikke diagnoser, for vi er ikke læger. Men vi analyserer symptomer og hjælper folk med at finde ud af, hvad de skal stille op, og vores patienttilfredshedsundersøgelser her i Skåne er endda meget gode, siger den svenske sygeplejerske, Birgitta Larsson, til Politiken.
At sygeplejersker fagligt set er lige så dygtige til at tage stilling til menneskers problemer i telefonen, som læger er, bakkes op chefen for akuttelefonen i Malmø, Mona Zadig. Det kræver dog, at de har solid erfaring, hvilket der sigtes direkte efter, når der skal nyt mandskab ind.
- Vi ansætter kun sygeplejersker med stor erfaring, og vi har ingen problemer med at rekruttere personale, siger hun til Politiken.
Danmark skiller sig ud ved at have læger siddende ved akuttelefonen. Lande som Norge, Sverige, Holland og Storbritannien har alle personale med ikke-lægelig baggrund ansat ved telefonsluserne.
Forskning peger i retning af, at læger er mere effektive, til gengæld er de væsentligt dyrere i drift.
Newspaq