Af Cecilie M. Rasmussen | cera@avisen.dk
I ugebladet glimter Demi Moore, og på tv folder åleslanke desperate husmødre sig ud. Medierne er fulde af smækre idealer for kvinder over 40. For nogle bliver idealernes udseende et mål, der kan medføre spiseforstyrrelser.
»Når man ser kvinder som Sharon Stone sige, at de aldrig har haft det bedre og de ligner en på 20 år, gør det jo, at man vil se sådan ud som 55-årig. Der er en industri, der har en stor interesse i at få modne kvinder til stadig at ville se godt ud. I dag har kvinderne fået penge og frihed til at realisere sig selv, og industrien har rollemodeller, vi gerne vil ligne,« siger formanden for Foreningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade, Anne Minor Christensen.
70-årige vil være tynde
Herhjemme regner man med, at halvdelen af alle med spiseforstyrrelser er over 25 år, og risikoadfærd er tydelig hos endnu flere. I USA og England bliver en stadig voksende gruppe midaldrende kvinder behandlet for anoreksi på landenes klinikker – og det er helt op, til de er 70 år. Idolernes flade maver er bare ikke opnåelige, når kroppen har født to børn.
»Lige nu er Desperate Housewives sat op som ikoner, og i bladene er folk retoucherede eller opererede. Det er jo ikke naturligt. Hvis vores kvinder tror, de kan se lige så godt ud ved at spise og motionere, bliver de jo narret,« siger Anne Minor Christensen.
Konsekvenserne kan blive et endnu lavere selvværd med skamfuldhed, når projektet ikke lykkes, og fysisk er det bestemt heller ikke sundt. Derudover kan det lave selvværd gå videre til teenagedøtrene, forklarer Anne Minor Christensen.
»Hvis man hver gang sidder og spiser og siger: »Nej, det skal jeg ikke have«, så overtager pigerne den unaturlige holdning til mad. Mødre er nemlig unge pigers største rollemodel.«
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.