Der bliver sparet på både champagnen og modellerne, når den københavnske modeuge fra onsdag går i gang.
Det bekræfter en række kilder i den danske modebranche, der også melder om et fald i både antallet af indkøbere og udstillere.
"Under modeugen i august faldt antallet af internationale besøgende med 25 procent. Stemningen var, at der manglede nogen, og det var ikke bare assistenterne til indkøberne," siger direktør for Danish Fashion Institute, Eva Kruse, som organiserer Copenhagen Fashion Week.
Tøjbudgettet er skruet ned
Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) i Bella Center, der er modeugens største messe, havde i februar sidste år 2164 tøjmærker udstillet.
I denne uge kommer der til at være markant mere plads mellem udstillerne. Når CIFF åbner dørene på onsdag, er det med 22 procent færre tøjmærker. Der kommer 1677 denne gang.
"Omsætningen er generelt vigende i detailhandlen. Forbrugerne er mere påpasselige med, hvordan de bruger deres penge, og det går ud over tøjbranchen," siger manager for CIFF, Peter Sabroe.
I Forum i København er flere end 200 skandinaviske tøjmærker i fuld gang med at indrette sig til modeugen. Her kan Christian Gregersen, der er direktør for messen Gallery, melde om en mindre fremgang i antallet af udstillere.
"Vi mærker også krisen i branchen, men på Gallery forventer vi en svag stigning i besøgende. Men det er ikke noget markant. Modeugen får samlet set nok en lille nedgang i forhold til sidste år," siger han.
Firmaer sparer på plads
Også når det gælder kvadratmeter bliver der sparet på tallene.
"Mange tøjmærker har bedt om at få mindre stande i år. Det er helt klart en tendens. Alle passer godt på pengene," siger Christian Gregersen, der dog ser optimistisk på den kommende modeuge.
"Bunden er helt klart nået nu. Og jeg forventer, at vi under denne modeuge vil opleve, at butikkerne vil købe flere varer end i august," siger han.
Messen CPH Vision i Øksnehallen og Terminal 2 melder om en lille stigning i antallet af udstillere, men ser en klar tendens til, at indkøberne i år vælger at opholde sig i byen i færre dage end under tidligere modeuger.
Nye modeller på podiet
På podierne bliver der også lidt mindre catwalk i år, med 35 show mod 40 i de gode år.
Den udvikling mærker Jacqueline Friis-Mikkelsen, der er direktør for landets største modelbureau Unique Models.
"Vi kommer ikke til at se show med ’Naomi Campbell-budget’. Det er helt tydeligt, at designerne og modehusene har valgt at bruge færre penge på show end tidligere sæsoner," siger hun.
Men det fører også noget positivt med sig, mener Jacqueline Friis-Mikkelsen:
"Designerne bruger i stedet helt nye modeller til deres show. Og det, synes jeg, er positivt. Nu får helt ukendte navne mulighed for at få sat ordentligt skub i deres modelkarriere."
Realismen på plads
Eva Kruse fra Danish Fashion Institute fastslår også, at den danske modeuge langt fra er alene om at være påvirket af den økonomiske krise:
"De andre store internationale modeuger er ramt af samme tendens. Så vi retter ikke kritikken indad. Man kan sige, at vi i dag er mere realistiske end optimistiske."
- Copenhagen Fashion Week løber af stablen fra onsdag til lørdag.
- Normalt er den en lukket fest for branchefolk som designere, indkøbere og modejournalister.
- I år kan alle dog være med, når Copenhagen Fashion Festival på onsdag åbner med et hav af arrangementer, der varer ved frem til søndag.
- Der er modefilm i Grand Teatret, late night shopping fredag i Kronprinsensgade og masser af fester for hele folket.
- Se alle arrangementer på Festivalens hjemmeside. Her kan du også se, hvordan du vinder billetter til de store modeshow.