- Hele 60 procent af de 11-19-årige drenge ses i fritiden ikke med en eneste ven fysisk i løbet af en uge, lød det fra statsminister Mette Frederiksen (S) i sin tale ved Folketingets åbning i år.
- 60 procent, gentog Mette Frederiksen og cementerede sin pointe.
Men det passer ikke, for tallet optræder ikke i nogen danske studier eller undersøgelser, påpeger flere forskere overfor Videnskab.dk.
- Det der med, at 60 procent af de unge drenge ikke ser en eneste ven fysisk i fritiden - det er ikke helt korrekt, siger Karen Margrethe Dahl, medforfatter til en rapport om emnet.
Og Claus Ekstrøm, professor i statistisk ved Københavns Universitet, siger, at eksemplet viser, "hvor hurtigt fejllæsninger af statistik kan sprede sig i medierne".
Nu erkender pressetjenesten i det ministerium, som står bag påstanden i statsministerens tale, at man ikke kan sige, som Mette Frederiksen gjorde i sin tale.
Som det lyder i et mailsvar til Videnskab.dk:
- Børne- og Undervisningsministeriets bidrag har ikke været helt korrekt, idet ministeriet har oplyst til Statsministeriet, at 60 procent af de 11-19-årige drenge i fritiden ikke ses med en eneste ven fysisk i løbet af en uge.
Oplysningerne stammer fra en pressemeddelelse om en rapport fra forskningsinstituttet VIVE, hvor det fremgår, at "over halvdelen af de 11-19-årige drenge mødes ikke med deres venner i løbet af ugen."
Den påstand er der ikke dækning for. Det erkender VIVE overfor Videnskab.dk og har efterfølgende "justeret" teksten i pressemeddelelsen. Rapporten "Børn og Unge i Danmark 2022" er Karen Margrethe Dahl, chefanalytiker og socialforsker ved VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, medforfatter til.
Den viser et tydeligt fald, især for drengene i alderen 11-19 år, for, hvor meget de ser hinanden fysisk. Men det er en vigtig detalje, at spørgsmålet bag går på samvær "flere gange om ugen", understreger forskeren. På baggrund af det, kan man kun konkludere, at drenge ikke mødes med deres venner flere gange om ugen, understreger Karen Margrethe Dahl.
Så hvor stor en andel af de unge drenge, der slet ikke ser deres venner fysisk i fritiden i løbet af ugen - det viser rapporten intet om.
- Det tal har jeg ikke, lyder det fra Karen Margrethe Dahl fra VIVE.
Forløbet med "flere fejlopfattelser" af tal og statistik om danske drenges samvær, viser, hvor hurtigt den slags kan sprede sig, mener professor i statistisk ved Københavns Universitet Claus Ekstrøm.
- Det understreger, hvor vigtigt det er for forskere at forklare, hvad de præcis mener med fysisk kontakt mellem unge. I hvert fald hvis de vil undgå, at der opstår den her slags misforståelser igen.