Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) vil på mandag indkalde til møde med alle aktører, som kan være med til at nedbringe antallet af højresvingsulykker.
Da en 20-årig kvinde lørdag blev ramt af en bus og dræbt på stedet i en højresvingsulykke på Store Kongensgade i København, var det syvende gang i år.
Det er over dobbelt så mange som i hele 2012, da tre personer mistede livet i højresvingsulykker.
- Nu må vi sætte os ned, alle parterne, cyklisterne, lastbilchaufførerne, bilejerne og andre, for at vende hele værktøjskassen og finde ud af, hvad der skal til.
Både obligatoriske stop ved højresving, og om cykelstierne kan indrettes på en anden måde, skal i spil.
Både cyklistforbundet og brancheforeningen for det danske transporterhverv, Dansk Transport og Logistik (DTL), er positive overfor et møde med ministeren.
Frits Bredal, der er kommunikationschef i Cyklistforbundet, forstår ikke, hvorfor det lovpligtige orienteringsstop ikke er blevet indført endnu.
Orienteringsstoppet går ud på, at chaufføren stopper, inden han drejer til højre, for at have tid til at se, om der kommer cyklister.
- Nu må brancheforeningen forklare over for ministeren, hvorfor det ikke er en god idé, for vi kommer ikke videre med det, siger Frits Bredal.
DTL mener, at et lovpligtigt stop vil give en falsk tryghed for de bløde trafikanter.
- Hvis vi på nogen måde kan bidrage til hendes forståelse af, hvad der er af problemer, for der er flere problemer i det her, så vil vi meget gerne deltage i et møde med transportministeren, siger Frank Davidsen, chefkonsulent i DTL.
- Der vil stadig være en risiko for, at en cyklist er kommet ind i den blinde vinkel, når chaufføren starter op igen, siger Frank Davidsen.
I stedet for er han blandt andet fortaler for, at der på chaufførernes efteruddannelser bliver indbygget mere information om trafiksikkerhed.
/ritzau/