Transportminister, Pia Olsen Dyhr (SF), er trukket i arbejdstøjet og erklærer sig "klar til at bekæmpe alle former ulovlig cabotagekørsel".
Hun har iværksat en række tiltag, som skal dæmme op for den ulovlige piratkørsel.
- Vi er vidner til en unfair konkurrence, som betyder, at danske chauffører og vognmænd skal konkurrere på ulige vilkår med udenlandske operatører. Det er nødvendigt at gøre noget, siger Pia Olsen Dyhr på et samråd i Folketingets Transportudvalg og tilføjer:
- Jeg vil lægge maksimalt pres på EU for at sikre handling på området.
Derfor har hun i fællesskab med en række andre EU-lande sendt et brev til EU-Kommissionen, hvori hun forlanger klarere regler for cabotagekørsel. De seks andre lande er Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Belgien og Finland.
Netop Finland har valgt at gå enegang og indføre deres eget regelsæt for at forhindre ulovlig cabotagekørsel. Og hos DF ønsker man, at Danmark følger Finlands eksempel og indfører et nyt nationalt regelsæt for cabotagekørsel, men så langt vil ministeren ikke gå endnu, fordi man frygter et sagsanlæg fra EU's side.
Og den udmelding får en varm modtagelse hos de politiske modstandere fra Venstre.
- Jeg glæder mig over, at vi ikke går dansk enegang, siger transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen til Newspaq.
Ministeren slår fast, at hun vil afvente EU's stillingtagen til den finske model, før hun vil overveje at indføre den herhjemme.
Og det er DF's transportordfører langt fra tilfreds med.
- Jeg er græskkatolsk. Vi er en selvstændig nation, siger Kim Christiansen og tilføjer:
- Det bliver til en masse snak og lidt skriveri med EU, så alle har alibiet på plads, men det er ikke godt nok for Dansk Folkeparti.
28 procent af de lastbiler, som kører ind i Danmark, er fra Østeuropa, hvilket er en fordobling siden 2006.
Newspaq