Umiddelbart er det godt nyt til de miljøbevidste danske bilister:
Inden weekenden forventes regeringen at gøre miljøvenlige biler billigere ved at nedsætte registreringsafgiften ned.
Men med sådan et indgreb risikerer man at oversvømme veje og byer med trafik, fordi danskerne vil kaste sig over de billige biler – og så ender resultatet måske med at blive dårligt for miljøet.
Sådan lyder advarslen i hvert fald fra flere forskere.
»Sætter man afgiften ned på de i forvejen billigste biler, vil det sikkert medføre, at bilparken vil vokse, fordi flere får råd til en bil,« siger Jette Thygesen, der forsker i bilafgifter på Handelshøjskolen i Århus.
»Meningen er vel, at folk skal vælge den miljørigtige model, når de skal købe en bil, og ikke, at flere skal købe en bil,« siger hun.
Jette Thygesen støttes af Mogens Fosgerau, der har forsket i bilafgifter på Danmarks Transportforskning.
»Ingen herhjemme ved, hvilken konsekvens det reelt vil have for miljøet, at man sætter afgifterne ned på miljøvenlige biler,« siger han og foreslår i stedet, at man lægger afgifter direkte på salget af brændstof.
Lovgiver i blinde
Han undrer sig samtidig over, at politikerne ikke har søgt vejledning hos eksperterne.
»Som det er nu, lovgiver de nærmest i blinde,« siger han
Det afviser skatteordfører Jakob Axel Nielsen (K):
»Det er jo svært at kommentere til sin egen uvidenhed, for den kender man jo i sagens natur ikke. Så jeg kan kun sige, at det er ærgerligt, hvis de har ret.«
Men hvad skal man så gøre, hvis man vil fremme biler, der skåner miljøet ?
»Tag chancen alligevel og sæt afgifterne ned,« lyder rådet fra Transportøkonomisk Institut i Norge, hvor man har favoriseret miljøvenlige biler siden 1. januar i år.