Mens dansk landbrug stadig kæmper med at forbedre sit image, går det rigtig godt for en gruppe amerikanske landmænd. De har succes med at være meget aktive på sociale medier, hvor de viser, hvad livet som landmand handler om. Det skriver Food Culture.
Magasinet ’Modern Farmer’ beskrev fornylig, hvordan landmænd får større popularitet ved at dele såkaldte ’felfies’ (farmer selfies), som er selvportrætter af landmanden og de dyr, der omgiver ham.
"De oplever en stigende popularitet, og nogle amerikanske landmænd har omtrent lige så høj status blandt forbrugerne, som kendiskokke har herhjemme," fortæller madsociolog Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol til Food Culture.
Fascination af livsstil på landet
Det er landmændene som eksponenter for en særlig livsstil, der lader til at fascinere det brede publikum.
”Deres tøjstil er repræsenteret i modeblade, og de har sågar deres eget magasin ’Modern Farmer’, hvor landmændenes livsstil beskrives. Til forskel fra de danske stjernekokke er der ikke tale om en persondyrkelse, men snarere om en fascination af landsmændenes livsstil,” siger Jon Fuglsang til Food Culture.
Også herhjemme kan landmændene få en image-gevinst ved at være mere åbne om deres bedrifter og særlige livsstil, hvis de formår at bruge sociale medier aktivt. Det mener man i hvert fald i Videncentret for Landbrug, hvor man afholder et seminar om emnet for landmænd.
De ældre skal også på Facebook
De yngre landmænd er dog allerede begyndt, så seminaret skal især have den ældre generation til at fortælle om deres liv, siger projektleder Dorte Marcussen til Food Culture:
"Vi ser en stigende interesse for sociale medier blandt landmænd. Det er dog primært den unge generation, der bruger det aktivt i deres arbejde på bedrifterne. Vi håber, at de unges gode ideer til brugen af sociale medier kan inspirere de ældre generationer."
Se landmændenes "felfies" her