Da konditor Mette Blomsterberg var knapt 25 år, åbnede hun sin første cafe på Glyptoteket i København. Siden har hendes karriere taget fart. Hun har blandt andet lavet tv-programmet Det Søde Liv, udgivet bøger, åbnet nye cafeer, lavet en serie populære bageartikler og så har hun været vært på DRs Store Bagedyst.
Mette Blomsterberg fortæller om to væmmelige år, hvor hendes parforhold var i krise. Læs mere på søndag.dk
Mette Blomsterberg er altså ikke bare Mette Blomsterberg længere. Mette Blomsterberg er blevet et brand, en vare, et varemærke.
Men hvordan er det at være Mette Blomsterberg?
– Hør her, vel er jeg et brand. Men jeg er jo også bare en kvinde. Og jeg er nødt til at sige: Jeg var aldrig blevet et brand, hvis ikke jeg havde været tro mod mig selv, siger hun til SØNDAG.
Det har været tungt, sjovt og lærerigt
Og vejen fra helt almindelig konditor til at blive brandet Mette Blomsterberg har ikke været let, understreger hun.
–Det bliver man ikke over natten. Det er der sikkert nogen, der kan. Men så dygtig er jeg slet ikke. Jeg har ’siddet på cyklen’ i snart 25 år, og den har været ret lavt gearet undervejs. Eller sagt på en anden måde: Det har været tungt. Og sjovt og lærerigt. Men succesen, om du vil, er ikke bare kommet ud af den blå luft, siger hun.
En af Mette Blomsterbergs mest populære opskrifter er opskriften på hendes lækre hindbærsnitter. Få opskriften på søndag.dk
- Jeg er jo syg i bolden
Mette Blomsterberg er blevet hjulpet på vej af sit talent for de smukke kager, men det er ikke nok ”bare” at være dygtig, forklarer hun.
– Jeg har været heldig at have noget, jeg er dygtig til og har flair for. Men jeg er ked af at sige det: Det her er en alt for besværlig branche til bare at stille sig op og sige: ”Se mig, jeg er dygtig”. Det er hands-on, det er at stå op hele dagen, det er at stå ved siden af og lære fra sig, det er slid og slæb. Og det er det, jeg er drevet af. Jeg er jo syg i bolden på den måde. Jeg har bare fundet noget at bruge ”min sygdom” til, siger Mette Blomsterberg.
Af SØNDAG, redigeret af Webredaktionen, SØNDAG, Aller Media.