Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
"Adgang forbudt på redaktionen". Sådan bliver virkeligheden nu for journalisterne på metroxpress' lokalredaktion i København, hvor der dagligt produceres lokalstof til mx.dk og avisens sider om København.
For fremtiden sidder de tre journalister på området kun undtagelsesvist på hovedredaktionen i Københavns Nordvest-kvarter. I stedet skal de arbejde ude i byen - der, hvor historierne og læserne er.
Når der er brug for bord under den bærbare, kommer det ofte til at ske på en af byens kaffebarer i Baresso-kæden. Her kommer redaktionen også til at holde de planlæggende redaktionsmøder, hvor læserne ofte vil blive inviteret til at deltage med ideer.
"Metroxpress er nok det medie, der strækker sig længst for at være i dialog med læserne. Det gør vi på nettet, på de sociale medier og i avisen. Den nye måde at lave københavnerstoffet skal ses i forlængelse af denne tilgang," siger Jonas Kuld Rathje, ansvarshavende chefredaktør på metroxpress.
Af andre redaktionelle koncepter i samme kaliber nævner han avisens #-sider, hvor læserne bidrager med billeder og holdninger til historier, mxfesten.dk, hvor læserne anmelder koncerter, og "Dagens Boble", hvor læserne forfatter humoristiske talebobler til aktuelle billeder. Alt sammen noget, der bliver til indhold i metroxpress og på mx.dk.
MX København - find os på Facebook
Journalisterne vil på facebook.com/mxkbh annoncere, hvor de befinder sig, så københavnerne kan finde dem og komme med ideer og input til historier og deltage i redaktionsmøder.
"Meningen er, at de journalister, der dækker København, bliver tilgængelige for københavnerne, kommer tættere på dem og får en endnu bedre fornemmelse af, hvad det er, man taler om på gaden," siger Jonas Kuld Rathje. Da det danske vejr hurtig kan gøre det til en ubehagelig oplevelse at have et gadekontor, har metroxpress indgået et samarbejde med Baresso Coffee, der betyder, at journalisterne kan arbejde på deres kaffebarer og foretage interview med varm kaffe på kanden og tag over hovedet.
"Et samarbejde med metroxpress er interessant, fordi begge parter henvender sig til en bred målgruppe af københavnere på farten. For os er det afgørende at være forankret i kaffebarernes nærmiljøer, så vi bakker gerne op om et nyt initiativ inden for lokaljournalistikken, som rykker endnu tættere på vores gæsters hverdag." Fortæller Anders Wall, kommerciel direktør hos Baresso.
Baresso Coffee har 44 kaffebarer fordelt over hele landet. Samarbejdet betyder også, at man fremover vil kunne læse metroxpres, når man nyder sin kaffe på Baresso.
For mere information kontakt:
Jonas Rathje,
Ansvarshavende chefredaktør, metroxpress
Tlf.: 23 66 10 00
Mail: jonas.rathje@metroxpress.dk
Fakta om metroxpress: Metroxpress A/S er ejet af det schweiziske mediehus Tamedia siden april 2013.
80 ansatte i Danmark, heraf er 40 journalister og 3 af dem udgør teamet bag MX KBH. 461.000 daglige læsere af metroxpress (Kilde: Index Danmark/Gallup 1.H 2014).
701.000 månedlige brugere på mx.dk (Kilde: Danske Medier Research / Gemius, august 2014)
368.000 distribuerede oplag metroxpress' distributionstal uge 40.
101.353 facebook fans fordelt over 13 niechegrupper fx. MX KBH, MX Kevin Magnussen
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.