Metro frygter julevold

(opdt.) Julen er højsæson for angreb på Metroens stewarder. De ansatte opfordrer nu i en kampagne til at skrue ned forjulestresset og op for charmen.

Snaps og vin er en dårlig kombination, men snaps og vin og en tur med metroen er tilsyneladende en endnu dårligere cocktail. I hvert fald blev Metroselskabets stewarder sidste år opmærksomme på julens komme ved en markant stigning i antallet af provokationer fra de rejsende. 21 fysiske og 30 verbale overfald blev det til i løbet af november og december sidste år.

Derfor er Metro gået sammen med DSB, S-tog, Arriva og Lokalbanen om en fælles indsats for at gøre opmærksom på, at personalet blot passer deres job, når de for eksempel tjekker billetter eller beder passagererne tage fødderne ned fra sæderne. Det sker i en kampagne med plakater på stationer og annoncer i dagblade.

»Vi vil gerne opfordre passagerne til at skrue lidt ned for julestresset og vise hensyn til hinanden og til stewarderne,« siger kommunikationschef i Metro Service Jesper Witt.

Ifølge Birgit Faurbye, der er stewardleder i Metro Service, mærker stewarderne nemlig helt klart, at folk er mere stressede op til jul.
»Desuden er der mange passagerer, der fornuftigt nok har ladt bilen stå fra julefrokosten, fordi der er gået øl i den,« siger hun.

Birgit Faurbte understreger, at alle selvfølgelig er velkomne i metroen. Men hun mener, at stewarderne skal have rimelige arbejdsbetingelser. Ligesom de selvfølgelig skal være ekstra opmærksomme på, hvordan de selv kan hjælpe med til at tage konflikterne i opløbet og skabe en positiv stemning.

Ifølge kommunikationschef Jesper Wiit er stewarderne løbende på kurser i psykologi, konfliktløsning, kropssprog og kommunikation for at kunne gøre netop det. Han har i øvrigt de bedste forhåbninger til kampagnen.
»Vi er fulde af tiltro til, at kampagnen vil gøre en forskel. I marts kørte vi en lignende kampagne, der hed ?Smil til din steward?, og det førte til et fald i overfald på 35 procent,« siger Jesper Witt.

Hvis uheldet skulle være ude, er der blevet oprettet et såkaldt kollega-netværk. Det vil sige, at udvalgte stewarder har fået ekstra uddannelse i krisepsykologi. De træder til, hvis nogle af stewarderne kommer ud for en grim oplevelse.
»For det har jo personlige konsekvenser at blive slået og spyttet på, og vi vil gerne have dem tilbage på arbejde frem for, at de bliver så utrygge, at de ikke tør,« siger Jesper Witt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.