Snaps og vin er en dårlig kombination, men snaps og vin og en tur med metroen er
tilsyneladende en endnu dårligere cocktail. I hvert fald blev
Metroselskabets stewarder sidste år opmærksomme på julens komme ved en
markant stigning i antallet af provokationer fra de rejsende. 21
fysiske og 30 verbale overfald blev det til i løbet af november og
december sidste år.
Derfor er Metro gået sammen med DSB, S-tog,
Arriva og Lokalbanen om en fælles indsats for at gøre opmærksom på, at
personalet blot passer deres job, når de for eksempel tjekker billetter
eller beder passagererne tage fødderne ned fra sæderne. Det sker i en
kampagne med plakater på stationer og annoncer i dagblade.
»Vi
vil gerne opfordre passagerne til at skrue lidt ned for julestresset og
vise hensyn til hinanden og til stewarderne,« siger kommunikationschef
i Metro Service Jesper Witt.
Ifølge Birgit Faurbye, der er
stewardleder i Metro Service, mærker stewarderne nemlig helt klart, at
folk er mere stressede op til jul.
»Desuden er der mange
passagerer, der fornuftigt nok har ladt bilen stå fra julefrokosten,
fordi der er gået øl i den,« siger hun.
Birgit Faurbte
understreger, at alle selvfølgelig er velkomne i metroen. Men hun
mener, at stewarderne skal have rimelige arbejdsbetingelser. Ligesom de
selvfølgelig skal være ekstra opmærksomme på, hvordan de selv kan
hjælpe med til at tage konflikterne i opløbet og skabe en positiv
stemning.
Ifølge kommunikationschef Jesper Wiit er stewarderne løbende på kurser i psykologi,
konfliktløsning, kropssprog og kommunikation for at kunne gøre netop
det. Han har i øvrigt de bedste forhåbninger til kampagnen.
»Vi
er fulde af tiltro til, at kampagnen vil gøre en forskel. I marts kørte
vi en lignende kampagne, der hed ?Smil til din steward?, og det førte
til et fald i overfald på 35 procent,« siger Jesper Witt.
Hvis
uheldet skulle være ude, er der blevet oprettet et såkaldt
kollega-netværk. Det vil sige, at udvalgte stewarder har fået ekstra
uddannelse i krisepsykologi. De træder til, hvis nogle af stewarderne
kommer ud for en grim oplevelse.
»For det har jo personlige
konsekvenser at blive slået og spyttet på, og vi vil gerne have dem
tilbage på arbejde frem for, at de bliver så utrygge, at de ikke tør,«
siger Jesper Witt.