Der bliver brugt færre penge i Magasins stormagasiner, men det bliver opvejet af stigende salg på nettet.
Magasin, der ejer syv stormagasiner rundt i Danmark, nåede en omsætning på 2821 millioner kroner i det seneste regnskabsår.
Dermed ligger omsætningen helt uændret sammenlignet med sidste år. Det viser kædens årsregnskab for 2017/2018, der dækker perioden frem til slutningen af august.
Set i lyset af stor konkurrence om danskernes penge er økonomidirektør Peter Fabricius tilfreds med udviklingen. Salget på nettet er steget 45 procent på et år.
- Jeg er godt tilfreds med, at vi holder en stabil omsætning i et år, hvor vi har brugt ressourcer og manpower på at åbne et helt nyt Magasin i Aalborg og i et år, hvor konkurrencen både online og fysisk bestemt ikke er blevet mindre, siger Peter Fabricius i en meddelelse.
Magasins driftsoverskud lød på 165 millioner kroner, hvilket er et fald på syv millioner kroner.
I løbet af det seneste regnskabsår havde stormagasinerne 20 millioner besøgende, men de har altså brugt færre kroner i butikkerne.
Magasin har i dag stormagasiner i København, Ørestad, Rødovre, Lyngby, Odense og Aarhus. For en måned siden åbnede Magasin i Aalborg.
På den korte bane er der ingen planer om flere åbninger, men Magasin ser potentiale for flere i fremtiden.
Magasin har sin oprindelse i 1868, hvor stifterne Theodor Wessel og Emil Vett grundlagde deres første forretning.
Efter langt over 100 år under ejerskab af stifterne og deres efterkommere samt en børsnotering i 1950'erne blev Magasin i tiden op til finanskrisen købt af et islandsk konsortium ledet af Baugur Group.
Islændingene gik i betalingsstandsning i 2009, og Straumur overtog ejerskabet.
Herfra gik ejerskabet over pakistanske Solstra Holding, indtil britiske Debenhams købte Magasin samme år.
Debenhams luftede tidligere i år tanker om at sælge kæden. I juni lød prisskiltet på 1,7-2,1 milliarder kroner ifølge The Guardian.
/ritzau/